Lagen vol schaduw, lagen vol licht.
De band is al begonnen, ik betreed het balkon terwijl indirect en diffuus licht de schemerige ruimtes doormiddel van reflectie verlicht, de ruimte geeft mij een mogelijke plek om even op de achtergrond te treden van het uitbundige publiek. Het licht achter de band dat over de metershoge gordijnen naar beneden rolt verlicht de schemerige ruimte richting het feestende publiek.
Deze verschaling speelt in al zijn eenvoud,…
Lagen vol schaduw, lagen vol licht.
De band is al begonnen, ik betreed het balkon terwijl indirect en diffuus licht de schemerige ruimtes doormiddel van reflectie verlicht, de ruimte geeft mij een mogelijke plek om even op de achtergrond te treden van het uitbundige publiek. Het licht achter de band dat over de metershoge gordijnen naar beneden rolt verlicht de schemerige ruimte richting het feestende publiek.
Deze verschaling speelt in al zijn eenvoud, met verschillende lagen en vlakken. Geïnspireerd geraakt door John Soane, heer en meester in het ontwerpen van ruimtes, door middel van verschillende lagen met rank ogende, vederlichte, constructiedelen, die ieder als doel hadden om schaduw en licht vorm te geven.
In de verschaling word duidelijk, dat de
constructie ‘ingrijpend’ vanuit het origineel
is geabstraheerd tot vlakken en lagen. De zachtheid en vriendelijkheid van het gelamineerd
hout word doorgevoerd in elk detail en element. Kolommen worden in elkaar
grijpende, vlakvormige, boogconstructies die weer voor de verhoging op het
balkon doorsteken. De balustrade voert deze methode nauwkeurig door in een
opnieuw verschaald principe, waarbij de staanders voor het balkon doorlopen om
opnieuw delen in elkaar te laten grijpen en schaduw te creëren in het platte vlak.
Het beste van Rome!
Het oorspronkelijke idee was om het buiten theater naar binnen te halen, In theater Sabbioneta. Het oorspronkelijke decor is verloren gegaan, waarna er alleen nog maar een schets is overgebleven van de architect Scamozzi. Een Architect die een ster was in het gedwongen perspectief. Een perspectief dat beeld dat ontworpen was vanuit een oogpunt, in dit geval de hertog. De schets is het enige dat over is van het destijds huidige decor. Deze zelfde schets zijn wij aan de hand van bestaande gebouwen rond Rome gaan analyseren. Hierdoor wisten we de mogelijke werkelijkheid uit deze schetsen vorm te geven. Een analyse op het huidige decor heeft ons handvaten gegeven om deze zelfde spelregels toe te passen op het mogelijke decor van vroeger. De abstractheid en herkenbaarheid uit het huidige decor hebben we als spelregels gebruikt in onze verschaling. Het gedwongen perspectief van Samozzi zorgde ervoor dat er visuele diepte werd gecreëerd in dit decor stuk.