naar overzicht

Sportcampus ‘s-Gravendijkwal

  • Stedenbouw
  • 2022 / 2023
  • Tweede semester
  • docent: R. Bosch, Z. Lopes
download project

De inwoners van de ’s-Gravendijkwal leven ongezond. De vele auto’s in de straat produceren fijnstof en geluidsoverlast. De ’s-Gravendijkwal is hierdoor bestempeld als meest vervuilde straat van Nederland. De grote hoeveelheid auto’s zorgen voor fysieke gezondheidsklachten zoals, hart- en vaatziekten, longziektes, maar ook mentale problemen zoals angst en stress. Dit ontwerp maakt een einde aan dit slechte imago en verandert de ’s-Gravendijkwal in de gezondste straat van Rotterdam. De auto’s maken plaats voor voetgangers en…

De inwoners van de ’s-Gravendijkwal leven ongezond. De vele auto’s in de straat produceren fijnstof en geluidsoverlast. De ’s-Gravendijkwal is hierdoor bestempeld als meest vervuilde straat van Nederland. De grote hoeveelheid auto’s zorgen voor fysieke gezondheidsklachten zoals, hart- en vaatziekten, longziektes, maar ook mentale problemen zoals angst en stress. Dit ontwerp maakt een einde aan dit slechte imago en verandert de ’s-Gravendijkwal in de gezondste straat van Rotterdam. De auto’s maken plaats voor voetgangers en fietsers die in een natuurlijke parkomgeving bewegen. Voor iedereen, van jong tot oud, is er de mogelijkheid om gezond te bewegen, zoals fitnessen, atletieken en zwemmen rond het sportcampus bij het spoor maar ook dansen, yoga, kinderspelletjes of rustig wandelen rond het recreatiecentrum of tunneltraverse is mogelijk. De ’s-Gravendijkwal is dan een oase van sporten en bewegen in het centrum van Rotterdam. De ’s-Gravendijkwal was rond het jaar 1900 een straat waar men kon flaneren. Het was een statige laan waar mensen elkaar konden ontmoeten en waar wandelen en fietsen centraal stond. Door de loop der jaren is de straat veranderd in een dominante autosnelweg. De aanleg van de tunneltraverse rond 1940 heeft ervoor gezorgd dat de straat een verbindingsroute werd tussen het centrum en Rotterdam-Zuid. De mensen maakten plaats voor auto’s, die elk jaar in grotere aantallen gebruik maakten van de straat. Rond het jaar 2100 is de ’s-Gravendijkwal weer een straat voor de wandelaars en fietsers en is de auto verleden tijd. De straat is dan onderdeel van een gezonde groene route door de stad waar in verschillende parken zoals het Maashavenpark of het Rijnhavenpark plek is om gezond te bewegen en te genieten van al het moois van de stad Rotterdam. 

Lees meer

Onder constructie

De mobiele versie is nog onder constructie.
Bezoek de website op desktop.