naar overzicht

Tijd voor Nabijheid – Nieuwe Routes voor een compact Blijdorp

  • Stedenbouw
  • 2020 / 2021
  • Tweede semester
  • docent: Riëtte Bosch, Mascha Onderwater, Joost Emmerik en Teun van den Ende
download project
Rotterdam heeft de kans op een stad van korte wegen gemist.

Is Rotterdam een 15-minuten stad? In de Maasstad kunnen wij vanuit de centraal station alles binnen een kwartier bereiken. Met de trein zijn we in maximaal 10 minuten bij alle stations binnen de stad en met het fijnmazig metro netwerk bereik je binnen 8 minuten de aangrenzende gemeenten zoals Schiedam en Vlaardingen. 


Toch ontbreekt er wat aan het systeem en zijn er…

Rotterdam heeft de kans op een stad van korte wegen gemist.

Is Rotterdam een 15-minuten stad? In de Maasstad kunnen wij vanuit de centraal station alles binnen een kwartier bereiken. Met de trein zijn we in maximaal 10 minuten bij alle stations binnen de stad en met het fijnmazig metro netwerk bereik je binnen 8 minuten de aangrenzende gemeenten zoals Schiedam en Vlaardingen. 


Toch ontbreekt er wat aan het systeem en zijn er tekenen van privilege. De een kan makkelijk met de auto de wijk door, terwijl arbeiders met het openbaar vervoer naar hun werkgelegenheden moeten reizen. Het duurt gemiddeld 30 minuten om vanaf het CS naar de bedrijventerreinen van de stad. Blijdorp blijkt een kansrijke locatie voor de 15-minuten stad te zijn, omdat het in loopafstand van het CS ligt - toch heeft de wijk onvoldoende woonruimte voor gezinnen met kinderen. 


De 15-minuten stad heeft tegenwoordig hun privilege - en die geldt niet voor arbeiders, gezinnen en vooral niet voor kwetsbare mensen. De S’Gravendijkwal is op hoogte van de Bentincklaan een fysieke barrière voor voetgangers en fietsers. De scholen langs het spoorterrein zijn moeilijk te voet bereikbaar. Het oversteken van de straat is een dagelijks nachtmerrie voor bewoners en scholieren. 


Het noordelijke gedeelte van Blijdorp is voetgangersvriendelijker. Dwarsverbindingen maken directe relaties tussen de bouwblokken en het Vroesenpark in het oosten. Langs de Statensingel hebben de typologieën directe zichtassen naar het water. Het stedelijk weefsel werkt dankzij het systeem van korte wegen. 


Het verloren stuk stad - het Niemandsland tussen Diergaarde, spoor en Centraal station is een plek om de gedachten van de 15 minuten stad weer op te pakken en een stukje verder te denken. Kunnen wij een nieuw stedelijk systeem ontwerpen waar tijd-, en zelfs het idee achter de 15-minuten stad geen rol meer speelt?


Lees meer

Onder constructie

De mobiele versie is nog onder constructie.
Bezoek de website op desktop.