naar overzicht

De klas als huis in modernistisch Rotterdam

  • Architectuur
  • 2019 / 2020
  • Tweede semester
  • docent: Jan Nauta, Benjamin Filbey en Wilma Kempinga
download project
De school als huis in een modernistische stad.

Het ontwerp word toegelicht aan de hand van de huiselijke atmosferen die het schept (zie bijgevoegde pdf in relatie tot de onderstaande tekst). 

beeld 1    Herinnering aan de zomers wanneer de grote deuren openstonden in ons lokaal, en de wind door ons lokaal waaide, en de gordijnen deed wapperen in de wind.

beeld 2    De helder blauwe houten meubels waarop ik leerde schrijven

beeld 3   …

De school als huis in een modernistische stad.

Het ontwerp word toegelicht aan de hand van de huiselijke atmosferen die het schept (zie bijgevoegde pdf in relatie tot de onderstaande tekst). 

beeld 1    Herinnering aan de zomers wanneer de grote deuren openstonden in ons lokaal, en de wind door ons lokaal waaide, en de gordijnen deed wapperen in de wind.

beeld 2    De helder blauwe houten meubels waarop ik leerde schrijven

beeld 3    Ik herinner me de houten vloer die altijd lekker rook, vooral als hij opnieuw geboend was, de vloer waarop we speelden en die altijd een beetje kraakte als je erover heen liep.


Het huiselijke in het detail.

De details met daarin de toegepaste materialen, elementen en hun schaduwerking, bouwen de gevel, je ziet de overstek en zijn schaduw, het enorme tuimelraam op zolder, de houtconstructie (met de messing pinnen in de kopse zijde van de balken)


Toelichting bij het individueel lokaalhuis. 

Het lokaal/ huis werkt als volgt. Het thema was de klas als huis, en om iets huiselijks te maken heb je een center punt nodig in de ruimte. 

Dit is de begane grond van één huis, elk huis heeft een informele deur, hier kom je binnen, hangt je jas op. Hier is de kachel. Elk huis heeft een eigen keuken, toilet en een trap naar…

De zolder. De zolder is een belangrijk onderdeel voor het huiselijke. Hier kun je je afzonderen en weg van het toeziend oog van leraar spelen.


Toelichting bij de stedenbouwkundige inpassing. 

Deze huizen vormen samen een buurt. Zoals je ziet past het goed in z'n context, vanwege het molenwiek patroon één van de stedenbouwkundige basisprincipes uit de wijk.

Tussen de lokalen ontstaat er een centraal binnenplein, dat gesloten genoeg is om beschut te voelen, en open genoeg is om doorkruisbaar te  zijn.


Toelichting bij de plattegrond. 

Alle huizen hebben een informele deur aan de kant van de binnenplaats. Onderin de kleutersklassen, met een bibliotheek, aan beide zijden de bovenbouw, bovenin de aula.


Toelichting bij de stedenbouwkundige snede. 

Het gebouw toont zich naar buiten zo groot mogelijk en naar binnen toe gaat het nar de schaal van het kind, vandaar het hellende dak. Voor de lokalen loopt een overstek. En begane grond is naar binnen gericht en zolder juist naar omgeving.


Toelichting bij de houten constructie. 

Het gebouw is georganiseerd in een grid gebaseerd op een houten constructie, met kolommen en balken en een diagonaal, die een hele mooie schaduw geeft.

De knopen van de houtconstructie zijn verder uitgewerkt met pen en gat verbinding, waarbij de pen van messing is.


Afrondend met de perspectieven die  reis van het kind vastleggen.

Lees meer

Onder constructie

De mobiele versie is nog onder constructie.
Bezoek de website op desktop.