naar overzicht

Een in zichzelf gekeerde taal waarin het palazzotype resoneert

  • Architectuur
  • 2019 / 2020
  • Eerste semester
  • docent: Hans van der Heijden, Like Bijlsma, en Remy Jansen
download project

In de klassieke zuilenordes wordt de transitie van het verticale naar het horizontale benadrukt door de basis en het kapiteel. In de gevel van dit hedendaagse palazzo wordt deze transitie geabstraheerd teruggebracht als knopen, uitgevoerd in rood marmer. 

De gevel kent een klassieke driedeling en is opgebouwd uit gekleurde betonnen prefab elementen. De raamlijsten tonen…

In de klassieke zuilenordes wordt de transitie van het verticale naar het horizontale benadrukt door de basis en het kapiteel. In de gevel van dit hedendaagse palazzo wordt deze transitie geabstraheerd teruggebracht als knopen, uitgevoerd in rood marmer. 

De gevel kent een klassieke driedeling en is opgebouwd uit gekleurde betonnen prefab elementen. De raamlijsten tonen zich als één ding, maar zijn de facto samengesteld omdat ze onderdeel zijn van de verschillende prefab elementen. Het spel met de voeg wordt daarmee eveneens een kenmerk van de gevel. In de plint zijn cannelures toegepast en is het beton gestraald. Daarmee oogt het gebouw gegrond. Bovendien vormt het een tegengewicht ten opzichte van de twee bovenliggende lagen die meer hoogte hebben.

Het gebouw is georganiseerd rondom twee hoven, zoals de Romeinse palazzi dit vaak doen. Over de as waar beide hoven ten opzichte van elkaar verschuiven bevinden zich de stijgpunten. De begane grond bevat retail- en commerciële ruimten. Op de eerste verdieping zowel werkwoningen als appartementen met interne stijgpunten naar de begane grond. Op de overige verdiepingen bevinden zich appartementen.

Lees meer

Onder constructie

De mobiele versie is nog onder constructie.
Bezoek de website op desktop.