Voor de ruimtelijke opzet van het plan heb ik gekozen om iets te ontwerpen wat goed past bij het historische centrum van Schiedam. De huidige wijk laat namelijk helemaal niets zien van de geschiedenis van Schiedam, wat jammer is. Op de historische kaarten van Blaue Is te zien dat het middengebied, nog voor de productie van Jenever opkwam, in gebruik was door de scheepvaartindustrie. Langwerpige lappen grond werden gebruikt om scheepstouwen te produceren. Ik…
Voor de ruimtelijke opzet van het plan heb ik gekozen om iets te ontwerpen wat goed past bij het historische centrum van Schiedam. De huidige wijk laat namelijk helemaal niets zien van de geschiedenis van Schiedam, wat jammer is. Op de historische kaarten van Blaue Is te zien dat het middengebied, nog voor de productie van Jenever opkwam, in gebruik was door de scheepvaartindustrie. Langwerpige lappen grond werden gebruikt om scheepstouwen te produceren. Ik heb daarom in de opzet gekozen voor langwerpige bouwblokken refererend naar de lijnbanen. Deze bouwblokken heb ik vervolgens doorbroken door typisch Schiedamse stegen. In de rechte straten heb ik knikken aangebracht om zo zichtlijnen te creëren en van de straten echte plekken te kunnen maken. Vervolgens heb ik gekeken naar de identiteitsdragers van het gebied zoals de kerk en het museum en deze de ruimte gegeven die ze verdienen.
Huidige situatie OR
Een tapijt aan onbestemde openbare ruimte zonder duidelijk karakter. Veel verstopte hoekjes en onderdoorgangen waar geen zicht op is waardoor sociale controle hier wegvalt. Sommige plekken hebben daardoor ook een anoniem karakter. Niemand voelt zich eigenaar van de plek.
OR in mijn plan
In mijn plan streef ik daarom naar een gevoel van eigenaarschap en collectiviteit wat wordt aangewakkerd door een hoge kwaliteit van de openbare en collectieve ruimtes in het gebied. Bovendien moeten deze ruimtes qua invulling passend zijn bij de doelgroepen.
Privé buitenruimte in het gebied wordt in kleinere mate gerealiseerd in de vorm van daktuinen, dakterrassen, ruime balkons, veranda’s en kleine voortuinen of geveltuinen.
De achterkanten van de woningen grenzen met veranda’s aan een collectieve tuin. De tuinen worden dus helemaal omzoomd met veranda’s waardoor dit een fijne en veilige speelplek is voor kleinere kinderen.
Er zijn een aantal belangrijke openbare plekken in mijn plan met allemaal een eigen karakter:
1. De woongracht
De grachten zijn karakteristiek voor Schiedam. Ik breng een gedempte gracht terug en maak hier een prachtige woonplek aan het water. Bovendien zal de gracht een waterbergende functie hebben.
2. De Horeca- en winkelgracht
Verderop langs de gracht verkleurd het gebied van woongebied naar winkelgebied. Ik sloop de helft van het deels leegstaande winkelcentrum en verplaats hiermee de activiteiten binnen in het centrum naar buiten langs de gracht.
3. Het Entreeplein
Het entreeplein is een plein voor de buurt. De centrale entrees van de gebouwen langs het plein zijn zorgvuldig vormgegeven en vormen het hart van het gebouw. In het midden van het plein staat een grote boom met daarom heen een ronde eettafel voor de buurt. Verder is het plein vrij sober gehouden. Dit zodat er ruimte is voor meerdere activiteiten en alle aandacht uitgaat naar de boom en de entrees. De materialisatie van het plein is van de scoria bricks. Deze steentjes werden vroeger in Schiedam aangelegd in de straten van de jeneverfabrieken richting het woongebied. De dronken werknemers konden zo na werktijd de weg naar huis terugvinden.
4. De groene woonstraat
Door de knik in de bebouwing langs deze woonstraat ontstaat er een groene ruimte waar plek is voor verschillende geurige bloemen en bomen.
5. Het autovrije wadipad
Deze straat verbind de kerk met het entreeplein. De voetganger en fietser hebben hier alle vrijheid want de straat is autovrij. Het is dan ook een ideale speelplek voor kinderen. In het groene plantsoen naast de kerk heb ik dan ook plek gereserveerd voor speelelementen.
6. Het kerkplantsoen
7. Het boomplein
Lees meer