In Veldhoven, een gemeente die zelfs veel Nederlanders op de kaart niet kunnen aanwijzen, bouwt tech-gigant ASML de machines die steeds snellere chips voor smartphones en computers maken. De wereldwijde marktleider trekt duizenden techneuten uit alle windstreken aan, die ook wel kenniswerkers genoemd worden. Kenniswerkers (internationals) zijn gewone mensen, met gewone wensen. Toch is het voor de Nederlandse economie interessant om deze internationale kenniswerkers te behouden én om ze uit hun isolement te halen. Want het…
In Veldhoven, een gemeente die zelfs veel Nederlanders op de kaart niet kunnen aanwijzen, bouwt tech-gigant ASML de machines die steeds snellere chips voor smartphones en computers maken. De wereldwijde marktleider trekt duizenden techneuten uit alle windstreken aan, die ook wel kenniswerkers genoemd worden. Kenniswerkers (internationals) zijn gewone mensen, met gewone wensen. Toch is het voor de Nederlandse economie interessant om deze internationale kenniswerkers te behouden én om ze uit hun isolement te halen. Want het isolement en de eenzaamheid zijn groot onder internationale kenniswerkers, zeker onder de partners die geen werk vinden. Onderhuids groeit ook de onvrede van de oorspronkelijke bevolking. Daarom werd binnen deze studio de volgende opgave geformuleerd:
'Hoe verbinden we nieuwkomers met hun woonomgeving (Veldhoven) en mede-burgers? Welke ruimtelijke strategieën, programma’s, locaties, verbindingen, partijen en typologieën kunnen hiervoor een hefboom en versneller zijn?'
Na onderzoek gedaan te hebben naar de dagelijkse bewegingspatronen van de 'internationals' en 'locals' in Veldhoven, kon de volgende conclusie getrokken worden; de internationals nemen heel hun gezin mee naar Veldhoven en gaan hier vervolgens wonen, soms al snel voor een langere tijd. Hun kinderen gaan naar een Nederlandse school en integreren hierdoor snel, waar ouders in achterblijven. Het leven van de international draait dan al snel om het inmiddels opgebouwde geïntegreerde leven van hun kind, waardoor de kinderen hun ouders dus letterlijk overal naartoe trekken.
Daarom is het belangrijk om uit te gaan vanuit een bestaande plek die vooral gericht is op de kinderen, die veilig voelt en dus al herkenbaar is. In dit geval liggen er dan ook grote kansen en mogelijkheden bij Basisschool aan 't Heike, die centraal in Veldhoven ligt. Op deze bestaande plek liggen er grote kansen om condities te scheppen voor het stimuleren van interacties en ontmoetingen tussen internationals en locals, waardoor het gevoel van eenzaamheid sterk zal afnemen en het 'thuisgevoel' juist sterk zal toenemen.
Basisschool aan ’t Heike is al redelijk bekend onder de kinderen van internationals. Daarom is het slim om hier gebruik van te maken. Tevens zal deze plek na vandaag niet meer zomaar een school zijn, maar wordt flink uitgebreid tot een sociaal buurtrestaurant, sporthal, speelpark, en bovenal: een nieuwe plek voor de gemeenschap/buurt.
Hierbij is het belangrijk dat alle (ontworpen) ruimtes binnen het gebouw een ‘polyvalente’ werking zullen krijgen, wat inhoudt dat eenzelfde ruimte voor meerdere doelgroepen en functies te gebruiken is, zodat het gebouw heel de dag gebruikt kan worden door iedereen. Zo is een van de belangrijkste ruimtelijke ingrepen, dat er in het nieuwe hart van het gebouw een overdekte en tevens transparante hoofdentree gerealiseerd wordt, zodat er een goed en uitnodigend overzicht wordt gecreëerd door heel het gebouw heen. De ontworpen hoofdentree zal tevens de eerste stimulans zijn voor ‘toevallige’ ontmoetingen tussen de local en international in het gebouw. Vanuit hier zijn de verschillende gebruiksruimtes dan ook uitnodigend en toegankelijk. Zo is de refter, die gelegen is aan de deels overdekte hoofdentree, misschien wel een van de belangrijkste ruimtes, die overdag gebruikt wordt als speel/eetzaal voor de school en na schooltijd uitermate geschikt is voor een sociaal buurtrestaurant, die een meerwaarde biedt voor de gemeenschap. Kinderen kunnen hier bijvoorbeeld overdag koken voor hun ouders die ’s avonds terugkomen van ASML. Dit is een mooi voorbeeld van de polyvalente werking van het gebouw, die op meerdere plekken binnen het gebouw zal voorkomen, zodat iedereen kan worden voorzien in zijn/haar behoeftes en verschillende ontmoetingen gestimuleerd kunnen worden.
Kortom, Basisschool aan ’t Heike wordt een nieuwe plek die meerwaarde zal bieden voor de gemeenschap, waarbinnen er verschillende condities zijn gecreëerd om de interactie en ontmoetingen tussen local en international te stimuleren.