naar overzicht

Het Cement tussen Bospolder en Tussendijken

  • Combinatie
  • 2018 / 2019
  • Derde kwartaal
  • docent: Jens Jorritsma (ZUS), John de Groot (felixx)
download project

Opgave voor de Rotterdamse stadsstraten

Rotterdam wil een gezonde, en aantrekkelijke woonstad met een vitale economie zijn. De stadsstraten gaan hierin een belangrijke rol vervullen. Enerzijds vormen ze de essentiële verbinding tussen de stadswijken/randen van de stad met de binnenstad, die nu vooral voor de auto geschikt zijn, en anderzijds zijn het belangrijke identiteitsdragers…

Opgave voor de Rotterdamse stadsstraten

Rotterdam wil een gezonde, en aantrekkelijke woonstad met een vitale economie zijn. De stadsstraten gaan hierin een belangrijke rol vervullen. Enerzijds vormen ze de essentiële verbinding tussen de stadswijken/randen van de stad met de binnenstad, die nu vooral voor de auto geschikt zijn, en anderzijds zijn het belangrijke identiteitsdragers van de omliggende woonmilieus waar bewoners elkaar ontmoeten en waar een sterke lokale economie is. 


De Schiedamseweg is nu vooral ingericht in de lengterichting, als autoverbinding richting de binnenstad. De straat biedt weinig ruimte voor de bewoners van Bospolder en Tussendijken en vormt vooral een barrière tussen de twee stadswijken. Hier ligt de uitdaging om de balans terug te brengen tussen het verbeteren van wijkfunctie en tegelijkertijd het in stand houden en verbeteren van verbondenheid met de stad.


Een grote kans (voor de stadsstraten) is de verdere ontwikkeling van de multimodale stedelijke knooppunten net aan de randen van de stadswijken. Dit zijn goed bereikbare knooppunten waar verschillende mobiliteitsvormen samen komen en waar de grote gebiedsontwikkelingen plaats gaan vinden. Mensen die met de auto vanaf de snelweg komen stappen hier vaker over op ander vervoer (Park & Ride), om via de stadsstraten zoals de Schiedamseweg de binnenstad te bereiken. Dit betekent dat vooral fietsen en binnenstedelijk ov zullen hier in de toekomst steeds belangrijker worden en de auto steeds minder. Zo kan de Schiedamse weg een andere inrichting krijgen waarbij de functie van cement tussen Bospolder en tussendijken veel meer de uitstraling van de straat zal bepalen. Zo worden stadsstraten multifunctionele aders die zowel ok wijkniveau als stadsniveau een belangrijke rol kunnen vervullen.


Concept

De Schiedamseweg als cement tussen Bospolder en Tussendijken. Het nieuwe profiel van de straat neemt de barrière werking weg en geeft meer ruimte aan ontmoeting en verblijf. Er wordt hierbij sterk ingezet op dwarsverbindingen en kruisingen, als koppelstukken tussen de twee stadswijken. Hier wordt het openbaar domein letterlijk teruggegeven aan de voetganger.


Lees meer

Onder constructie

De mobiele versie is nog onder constructie.
Bezoek de website op desktop.