Park Haven NEGENTIG - een stukje Candela in het groene hart van Rotterdam.
Tijdens de studio 71 East 71st Street is er intensief onderzoek gedaan naar de Italiaans-Amerikaanse architect Rosario Candela en zijn luxe appartementencomplexen in New York. Met de opgave om zijn architectuurstijl te vertalen naar Rotterdam, door een hoogbouw appartement te ontwerpen in het centrum, om zo…
Park Haven NEGENTIG - een stukje Candela in het groene hart van Rotterdam.
Tijdens de studio 71 East 71st Street is er intensief onderzoek gedaan naar de Italiaans-Amerikaanse architect Rosario Candela en zijn luxe appartementencomplexen in New York. Met de opgave om zijn architectuurstijl te vertalen naar Rotterdam, door een hoogbouw appartement te ontwerpen in het centrum, om zo weer grote gezinnen naar de stad toe te laten trekken.
Candela’s gebouwen zijn herkenbaar door een driedeling die bestaat uit een plint, middenstuk en kroon. Waarbij de kroon vormgegeven wordt met behulp van de ‘Zoning Law’ en zijn inspiratie uit de Italiaanse Hill Towns. Daarnaast kenmerken zijn ontwerpen zich veel door toepassingen zoals ornamentiek, symmetrie, verticaliteit en materialen zoals metselwerk, natuur- en kalksteen.
Met mijn ontwerp geef ik de driedeling een andere betekenis. Waar Candela’s plinten hard, gesloten en massief overkomen, heb ik gekozen voor een zachte, openbare plint, die opgaat in de natuurlijke omgeving met behulp van groene gevelstenen. De plint functioneert als een werkcafé, kinderopvang en fietsenstalling. Het middenstuk bestaat uit 4 á 5 slaapkamer appartementen en behoudt de structuur en symmetrie, maar biedt via loggia’s meer buitenruimte voor de gezinnen. In tegen stelling tot de afgesloten privé daktuinen van de penthouses, dient mijn kroon als een grote openbare seizoensdaktuin. Die een bovenwereld biedt die contrasteert met de grijze drukke stad van Rotterdam.
Ook in de plattegronden vertaal ik de luxe van Candela op een eigentijdse manier. Candela ontwierp royale appartementen met hoge plafonds, ruime kamers en duidelijke scheidingen tussen functies. Ik heb dit toegepast door ook hoge plafonds en grote kamers te ontwerpen. De hoge ramen zorgen voor meer daglicht en bieden uitzicht op de haven en het park. Maar aangezien het steeds moeilijker wordt om aan een woning te komen, hebben de kamers ensuite badkamers, zodat jongvolwassenen langer thuis kunnen wonen in zelfstandigheid. De centrale kern, met de keuken en eettafel, vormt hierbij juist een ontmoetingsplek waar gezinnen samenkomen, terwijl de rest van de kamers ook flexibel inzetbaar blijven voor verschillende levensfases of functies zoals werk- of hobbyruimtes.
Mijn stelling is dat luxe niet enkel voor de elite bestemd is, maar in Rotterdam vertaald kan worden naar ruimtelijkheid, flexibiliteit en verbinding met groen. De grootste les binnen deze studio was hoe je historische ontwerpprincipes eigentijds kunt herinterpreteren en inzetten om hedendaagse woonproblemen, zoals woningtekort en gezinsbehoeften, aan te kunnen pakken.