In het hart van het Rotterdamse M4H-gebied, waar industrieel erfgoed en stedelijke vernieuwing samenkomen, is een nieuwe school ontworpen als ode aan verleden en heden. De rauwe context van loodsen, water en bedrijvigheid vormt het fundament voor een alzijdig, sculpturaal volume dat zich los positioneert van de bestaande bebouwing. De langgerekte vorm verwijst naar het havenverleden.
De school schuift richting het water en opent zich naar de wijk, waardoor een publiek…
In het hart van het Rotterdamse M4H-gebied, waar industrieel erfgoed en stedelijke vernieuwing samenkomen, is een nieuwe school ontworpen als ode aan verleden en heden. De rauwe context van loodsen, water en bedrijvigheid vormt het fundament voor een alzijdig, sculpturaal volume dat zich los positioneert van de bestaande bebouwing. De langgerekte vorm verwijst naar het havenverleden.
De school schuift richting het water en opent zich naar de wijk, waardoor een publiek plein ontstaat dat uitnodigt tot ontmoeting tussen school en buurt. Een speelse kap van dwarse volumes versterkt de visuele identiteit en creëert ruimtelijke variatie binnen het gebouw. De functies zijn helder gestructureerd: jongste kinderen vinden een beschut ‘schooltje’, oudere leerlingen bevinden zich hoger in het gebouw, met uitzicht op de stad. Sport en fietsenstalling zijn slim geïntegreerd in het maaiveld, met tribunevormige trappen die dubbel dienstdoen als verblijfsplek.
De gevels refereren aan het industriële karakter van de omgeving. Grote openingen, schuifdeuren en een verticale belijning maken het ambacht zichtbaar. De plint is opgetrokken uit hergebruikt puin een directe verwijzing naar de geschiedenis van de plek en wordt bekroond met houten gevelbekleding die de duurzame ambitie van het ontwerp onderstreept.
Lees meer