naar overzicht

De mobiliteitstransitie als hefboom voor naoorlogse wijken

download project

De mobiliteitstransitie als hefboom voor naoorlogse wijken

Om de transitie naar gezonde vormen van mobiliteit te kunnen bewerkstellin­gen is ingrijpen noodzakelijk. In dit afstudeertraject zijn de ruimtelijke consequenties hiervan in beeld gebracht voor Noord-Brabant. Afhankelijk van het schaalniveau (regio, stad en wijk) worden diverse ingrepen voorgesteld. In hoofdlijnen gaat dit over een andere prioritering tussen de modalitei­ten waarbij langzaam verkeer en open­baar vervoer verder worden versterkt. Er wordt maximaal ingezet op de nabijheid…

De mobiliteitstransitie als hefboom voor naoorlogse wijken

Om de transitie naar gezonde vormen van mobiliteit te kunnen bewerkstellin­gen is ingrijpen noodzakelijk. In dit afstudeertraject zijn de ruimtelijke consequenties hiervan in beeld gebracht voor Noord-Brabant. Afhankelijk van het schaalniveau (regio, stad en wijk) worden diverse ingrepen voorgesteld. In hoofdlijnen gaat dit over een andere prioritering tussen de modalitei­ten waarbij langzaam verkeer en open­baar vervoer verder worden versterkt. Er wordt maximaal ingezet op de nabijheid van wonen, werken en voorzieningen in de binnenstedelijke context van de naoorlogse wijk(en).

Waarom de naoorlogse wijk(en)?

Met de grootschalige ontwikkeling van het weggennet in de periode na WOII is er een verstedelijkingsstructuur ont­staan van suburbanisatie (groter ruimte­beslag waar minder inwoners per hecta­re wonen). Met als gevolg een dagelijkse pendeling vanuit de naoorlogse wijken naar het werk. De naoorlogse wijk vormt daarmee het boegbeeld van het auto ideaal. Met de daling van de gemiddelde ge­zinsgrootte zijn de naoorlogse wijken de afgelopen eeuw verder uitgedund. Hier­mee is het draagvlak voor voorzieningen en openbaar vervoer bijna gehalveerd. “Bewoners van stadswijken die vlak na de Tweede Wereldoorlog zijn gebouwd, zitten vaker in de bijstand, moeten vaker rondkomen van een laag inkomen en zijn vaker alleenstaand dan huishoudens in andere stadswijken en heel Nederland (CBS, 2018).”

Stapsgewijs wordt de strategie uitgerold over Roosendaal Westrand. Het raamwerk voor langzaam verkeer vormt de nieuwe hoofdstructuur door de wijk. Aangezien de straten hier toch opengaan voor herinrichting, biedt dit koppelkansen voor: collectie­ve warmtevoorzieningen, vergroening, ontmoeting en waterberging/infiltratie. Niet al­leen de publieke ruimte wordt aangepakt maar door middel van verdichting ontstaat ook een nieuwe programmatische ba­lans in de wijken. Het woonprogramma dat wordt toegevoegd vervult specifieke woonbehoeftes en zorgt voor meer di­versiteit in de bevolkingssamenstelling. Met de toevoeging van nieuwe wonin­gen, voorzieningen en werkplekken in de wijk wordt de naoorlogse wijk weer toekomstbestendig gemaakt. 

Lees meer

Onder constructie

De mobiele versie is nog onder constructie.
Bezoek de website op desktop.