De mens is geschapen naar Gods beeld en gelijkenis... Er zijn dus in de mens aanwezig:
juiste proporties / volmaakte afmetingen / symmetrie
Een beschrijving van de classicistische architectuurstijl. Het Paleis op de Dam is in de stijl van het Hollands- Classicisme. Symmetrie en verhouding zijn hierbij kenmerkend, alles moet in harmonie met elkaar zijn. De harmonie wordt bereikt door de mens…
De mens is geschapen naar
Gods beeld en gelijkenis... Er zijn dus in de mens aanwezig:
juiste proporties / volmaakte afmetingen / symmetrie
Een beschrijving van de classicistische architectuurstijl. Het Paleis op de Dam is in de stijl van het Hollands- Classicisme. Symmetrie en verhouding zijn hierbij kenmerkend, alles moet in harmonie met elkaar zijn. De harmonie wordt bereikt door de mens als uitgaanspunt nemen, zoals in de leer van Vitruvius. De basis van ieder lichaam is hetzelfde. Alles heeft een functie.
De waarden van de architectuurstijl van het Paleis komen niet overeen met de functie die het gebouw deze tijd had. Het gebouw is gebouwd met geld verdiend met de handel in tot slaaf gemaakten, de uitbuiting van de toenmalige koloniën van Nederland. Mensen werden als nietswaardig gezien, zij werden bezit, ingepakt in schepen als goederen.
Onmenselijkheid binnen de menselijkheid
De architectonische taal van het gebouw gaat uit van een ideaalbeeld van de mens. De ideale mens.
Het gebouw is gebouwd met geld dat verdiend is met onderdrukking en onteerding van de mens. Deze praktijken werden vervolgens verder georganiseerd in dit gebouw. Een flinke tegenstelling tot de architectuurstijl van het Paleis.
Door de huidige verhoudingen te ontwrichten, laat ik deze basering los. Het verbeeldt een ongelijkheid. Er wordt op verschillende plekken een interventie van diagonale lijnen geïntroduceerd. Een diagonale wand die door de symmetrische plattegrond snijdt. Lijnen, openingen en verhoudingen die op geen enkele manier passend aansluiten op het huidige. De harmonie wordt verstoord en er ontstaat een clash.
Lees meer-1/ 0. De begane grond krijgt een 3 nieuwe entrees. Het debatcentrum zal via de zuidgevel extra te betreden zijn. De twee binnenplaatsen worden opengebroken en toegevoegd aan het centrum, waarvan de linker binnenplaats wordt voorzien van een glazen dak om een atrium te creëren, en zicht te bieden op de interventie in de burgerzaal. Het archief krijgt een extra ingang loopt door in het souterrain, dat via een nieuwe diagonale trap te bereiken is. De hoofdingang van het Paleis bevindt zich in de vierschaar, waar vanuit een verdieping hoger de interventie zijn intrede doet.
1. In de Burgerzaal, het Foyer, zal één zijwand vervangen worden door een nieuwe betonnen gesculptuurde wand met willekeurige lijnen en openingen. De bibliotheek bevindt zich ook op deze verdieping, waar het dwars door de binnenplaats heen snijdt en een nieuwe ruimte zich vormt.
2. Een nieuw split level tussen de huidige niveaus in biedt extra ruimte voor de bibliotheek. Deze vorm steekt uit in de zijgevels, waardoor er extra werkplek wordt gecreëerd, maar ook de interventie goed zichtbaar wordt aan het exterieur van het gebouw.
3/4. Door middel van een flexibel in te delen installatie vormen zich wisselende expositieruimten op de 3e en 4e verdieping van het gebouw. Hier zijn ook nog enkele kantoren te vinden.
De interventie wordt vervaardigd met zandkleurig beton, een paar tinten donkerder dan het huidige marmer, maar passend wat betreft de warmte van de tint. Doorbraken worden tactisch gedaan om meer open ruimten te creëren, maar zoveel mogelijk ornamenten die de verhoudingen weergeven blijven behouden.