Diergaarde Blijdorp is in 1937-1940 door de architect Sybold van Ravesteyn. Hij heeft verschillende verblijven ontworpen voor de dierentuin waaronder het huidige Bongo Verblijf (een Bongo is een Afrikaanse antilope soort), toen bestemd voor de gnoes, weer een andere Afrikaanse antilope soort. De opgave van deze studio was om het huidige verblijf…Diergaarde Blijdorp is in 1937-1940 door de architect Sybold van Ravesteyn. Hij heeft verschillende verblijven ontworpen voor de dierentuin waaronder het huidige Bongo Verblijf…
Diergaarde Blijdorp is in 1937-1940 door de architect Sybold van Ravesteyn. Hij heeft verschillende verblijven ontworpen voor de dierentuin waaronder het huidige Bongo Verblijf (een Bongo is een Afrikaanse antilope soort), toen bestemd voor de gnoes, weer een andere Afrikaanse antilope soort. De opgave van deze studio was om het huidige verblijf…Diergaarde Blijdorp is in 1937-1940 door de architect Sybold van Ravesteyn. Hij heeft verschillende verblijven ontworpen voor de dierentuin waaronder het huidige Bongo Verblijf (een Bongo is een Afrikaanse antilope soort), toen bestemd voor de gnoes, weer een andere Afrikaanse antilope soort. De opgave van deze studio was om het huidige verblijf twee keer zo groot te maken om in de toekomst 5 bongo's daar te laten leven. Nog twee onderdelen van de opgave waren het maken van een horecapaviljoen en het refereren aan de architectuur van Van Ravesteyn. Ik heb besloten om het bestaande verblijf te behouden en daartegenover een vergelijkbare stal te ontwerpen die eigentijds is, maar toch kenmerken van de architectuur van Van Ravesteyn herkenbaar zijn. Verder waren mijn uitgangspunten voor het nieuwe verblijf het bestaande landschap en de hoogteverschillen die door de tijd heen zijn ontstaan. Karakteristieke elementen van de architectuur van Van Ravesteyn is het gebruik van onconventionele vormen, organische lijnen en speelse geometrieën om zijn gebouwen een unieke en dynamische uitstraling te geven. Dat heb ik ook doorgezet door een gecurvde plattegrond te maken. Van Ravesteyn integreerde vaak rijke ornamenten en herhaalbare patronen. Een van de patronen die we vaak terugzien in de diergaarde is de ruitvorm. Deze patron heb ik doorgezet voor mijn gevelontwerp en om een lichtstraat op het dak te creëren die gelijk ook als versiering dient. Van Ravesteyn hield rekening met de behoeften van de gebruikers en zorgde ervoor dat zijn ontwerpen praktisch en goed bruikbaar waren. Verder was de integratie met de omgeving ook heel belangrijk voor hem. Deze twee eigenschappen heb ik ook terug laat komen in mijn ontwerp. Ik reageer op het landschap door een deel van mijn gebouw tegen een bestaande heuvel te laten leunen en deel van het gebouw te laten zweven en op palen te laten steunen. Dat is bewust gedaan aangezien de natuurlijke habitat van de bongo's een heuvelachtig landschap is. Verder kan de ruimte onder het zwevende deel als beschutting dienen voor de bongo's. Tot slot is het horecapaviljoen ook op een bestaande heuvel gepositioneerd zodat bezoekers vanaf een hoogte naar de weide, de verblijven en natuurlijk de bongo's kunnen kijken. Het horecapaviljoen is cirkelvormig, een vorm die Van Ravesteyn ook gebruikt heeft voor de horeca paviljoen 'Winkel van Sinkel'. De ronde vormen kunnen een gevoel van geborgenheid en bescherming oproepen. Cirkelvormige gebouwen hebben positieve invloed op zowel de bezoekers als de dieren, doordat ze zich comfortabel en veilig voelen in de omgeving van de ronde gebouwen.
Lees meer