Helaas is mijn lieve oma te jong overleden aan de gevolgen van hart- en longproblemen. Ze woonde vroeger aan deze straat: De ’s-Gravendijkwal. Een van de ongezondste straten van Nederland, door de uitlaatgassen.
Ik mocht nooit alleen naar haar toe wandelen vanuit school, het was te gevaarlijk door hard rijdende auto’s en…
Helaas is mijn lieve oma te jong overleden aan de gevolgen van hart- en longproblemen. Ze woonde vroeger aan deze straat: De ’s-Gravendijkwal. Een van de ongezondste straten van Nederland, door de uitlaatgassen.
Ik mocht nooit alleen naar haar toe wandelen vanuit school, het was te gevaarlijk door hard rijdende auto’s en er hingen veel drugsverslaafden op straat.
Nu wandel ik op een mooie lenteavond in 2050 over diezelfde straat, of Parkboulevard moet ik eigenlijk zeggen, die reikt vanaf Het Park tot aan het Vroesenpark. Doordat de auto’s hier niet meer mogen rijden is er meer ruimte om te lopen of fietsen. En door de nieuwe tramverbinding in de oude tunnel ben ik zo in Rotterdam Zuid. Alles vanaf de Parkboulevard is nu in een paar minuten te bereiken, van de basisschool van mijn kinderen naar de winkels of van het buurthuis naar de gezamenlijke moestuin waar onder meer ex-verslaafden de eerste radijsjes aan het oogsten zijn.
De ’s-Gravendijkwal is nu een Parkboulevard voor de stadsbewoners van Rotterdam!
Lees meerDe parkboulevard vormt het hart van een vijfminutenbuurt. Dat betekent dat alle belangrijke voorzieningen, zoals scholen, sport-, zorg- commerciële- maatschappelijke- recreatieve- en OV-voorzieningen, op vijf minuten loopafstand liggen voor de bewoners en bezoekers van de buurten Oude Westen en Middelland.
Groen- en waterstructuur
De parkboulevard houdt in: een boulevard voor langzaamverkeer zoals voetgangers en fietsers met een parkachtige uitstraling met gazon, borders met vaste planten en struiken, geveltuintjes, gemeenschappelijke moestuinen, bestaande en nieuwe bomen. De boulevard vormt een verbinding tussen Het Park in het zuiden en het Vroesenpark in het noorden.
De woonstraten die de parkboulevard met de Heemraadsingel en de Westersingel verbinden hebben geveltuintjes, plantenborders en bomen. Als het regent stroomt het via de regenpijp richting de beplantingsvakken. In de warme zomermaanden die we voortaan hebben zorgen de bomen voor schaduw en de beplanting voor verkoeling in de straten, waardoor het voor de bewoners aangenamer vertoeven is aan de voorzijde van de woningen.
Mobiliteit
Dit grote groene netwerk kon alleen worden gerealiseerd door de ’s-Gravendijkwal af te sluiten voor het doorgaande auto- en vrachtverkeer. In 2020 waren de voorspellingen dat het aantal autoverplaatsingen van en naar de binnenstad af zou nemen in 2040. Omdat dit gebeurd is kon deze weg worden afgesloten en daarvoor in de plaats een nieuwe tramlijn worden aangelegd. The Rotterdam Express genaamd. Deze loopt vanaf Rotterdam Zuid tot aan Blijdorp. De tram volgt de route die voorheen door de auto’s gebruikt werd, dus ook door de Maastunnel. De nieuwe tramhaltes spelen een belangrijke rol in de vijfminutenbuurt, de haltes zijn namelijk op 5 minuten loopafstand van elkaar en liggen op strategische plekken zodat de voorzieningen ook op 5 minuten loopafstand liggen.
Het autoverkeer rijdt in een ruit. Vanaf het Fortuynplein rijd je alleen nog in oostelijke en westelijke via de Westzeedijk om op noord-zuid georiënteerde wegen zoals de Coolsingel, Vierhavenstraat of Aelbrechtskade uit te komen, die weer in verbinding staan met de A20, A13 of A16. Bij deze autoverkeerspunten zijn en P+R toegevoegd om te bevorderen dat bezoekers en bewoners van Rotterdam met het OV naar het centrum komen.
De noord-zuidelijke oriëntatie van de parkboulevard draagt bij aan een hoeveelheid van mogelijkheden om makkelijk en aangenaam van oost naar over te steken. Op sommige plekken gaat de tram de tunnelbak in waardoor erboven op de tunnelbak de mogelijkheid is gecreëerd om er een park van te maken. Zodra de tram weer uit de tunnel komt is er gezorgd voor veilige overzichtelijke gelijkvloerse oversteekpleinen. Je kunt de tram goed zien aankomen in de verte.
Door deze ingreep is er een langzaamverkeersketen van 15 minuten ontstaan door het tram- fiets- en wandelnetwerk op elkaar aan te laten sluiten. Bestaande ongebruikte tramlijnen worden weer in gebruik genomen en de nieuwe tramlijn kruist bestaande ov-netwerken waar men gemakkelijk op over kan stappen. Bij de nieuwe tramhaltes kan men een RET-fiets huren om zich verder door de stad te verplaatsen.
Sociale infrastructuur
In de parkachtige omgeving loopt een wandelpad maar je kan ook gebruik maken van de brede stoepen, deze zijn zoveel mogelijk vrijgehouden van inrichtingselementen zoals fietsstallingen, prullenbakken etc. om elkaar gemakkelijke te kunnen passeren. De ondernemers gebruiken de brede stoep om hun terras uit te breiden. Er blijft voldoende ruimte om elkaar te passeren. Bij de stoepen die in privé-eigendom zijn geveltuintjes aangebracht en staan bloempotten en bankjes.
Er zijn verschillende nieuwe wandelroutes die de parkboulevard doorkruisen en die verschillende plekken met elkaar verbindt. Zoals de singelroute, de consumentenroute met een divers aanbod aan winkels, de cultuurroute waar je langs streetart, galerieën en musea loopt. Er zijn ook mogelijkheden om spontane sporten uit te beoefenen zoals jeu de boules, trimmen, skaten en freerunnen. Een speelweefsel tussen de twee buurten waarbij elke speelplek voor een bepaalde leeftijdscategorie en zodra men opgroeit kinderen verder kunnen ontdekken is De speelplekken door de twee buurten die diverse leeftijdscategorieën bestemd zijn. In de gemeenschappelijke (moes)tuinen wordt lesgegeven en gewerkt aan de re-integratie van ex-verslaafden. Samen vormen deze routes, plekken waar spontane ontmoetingen plaats kunnen vinden.
Mijn kinderen kunnen nu veilig van het Oude Westen naar het zwembad en hun vriendjes in Middelland oversteken. Ik heb gelezen dat sinds de ‘s-Gravendijkwal een parkboulevard is er een aanzienlijke afname van fijnstof, stikstof en lawaai is gemeten. De lichamelijke en geestelijke gezondheid van bewoners is bovendien een stuk verbeterd, blijkt uit onderzoek. Daarnaast komen buurtbewoners aan weerszijden van de straat elkaar nu veel vaker tegen. De parkboulevard stimuleert spontane ontmoetingen en bevordert de gezondheid.