Drie locaties aan het water in Luik, alle drie heel verschillend. De één verstopt achter de bestaande bebouwing, de ander juist als open plein. Met deze gegevens heb ik tijdens de studio Trilogie drie verschillende ontwerpen gemaakt. Mijn uitgangspunt was een plein creëren zodat er ontmoeting ontstaat tussen de bezoekers, gebruikers en de toevallige voorbijgangers. Deze ontmoetingen vinden niet alleen plaats door de positie van het gebouw maar ook door het interieur en de posities…
Drie locaties aan het water in Luik, alle drie heel verschillend. De één verstopt achter de bestaande bebouwing, de ander juist als open plein. Met deze gegevens heb ik tijdens de studio Trilogie drie verschillende ontwerpen gemaakt. Mijn uitgangspunt was een plein creëren zodat er ontmoeting ontstaat tussen de bezoekers, gebruikers en de toevallige voorbijgangers. Deze ontmoetingen vinden niet alleen plaats door de positie van het gebouw maar ook door het interieur en de posities van de ruimtes binnen. De gevels zijn een referentie van de omgeving maar altijd met mijn eigen interpretatie.
Quai de Maestricht.
Het gebouw is in de hoek van de locatie gepositioneerd. Hierdoor ontstaat er aan de marktkant een extra plein. Dit plein kan doordeweeks gebruikt worden voor buitenactiviteiten en tijdens de markt als marktplein. Aan de andere zijde ontstaat een knus voorplein bij de oude Luikse huizen. Het gebouw is zo smal mogelijk ontworpen, waardoor het aansluit bij de Luikse ritmiek.
Door het gebouw in de hoek te positioneren, ontstaat er een nieuw plein voor de sporthal dat op zondag gebruikt kan worden voor de markt. Omdat de hoofdentree zich aan de andere zijde dan de marktzijde bevindt, is deze — op een doordeweekse dag — via een steeg toegankelijk. Aan deze zijde bevinden zich alle ondersteunende functies voor de sporthal.
Het gebouw heeft twee entrees, twee pleinen en twee gezichten. De hoofdentree, voor doordeweeks gebruik, bevindt zich aan de zijde die aansluit op de oude Luikse huizen en doet mee met de Luikse ritmiek en kleur. De andere gevel bestaat uit aluminium en staat in contrast met de Luikse architectuur. De aluminium panelen in de plint creëren een ritme dat voor privacy zorgt tijdens het sporten. Op de marktdag kunnen de panelen weggeschoven worden en ontstaat er een groot marktplein.
Quai Sur-Meuse.
Het gebouw is in een hoek gepositioneerd, waardoor er een ronding ontstaat. Dit zorgt ervoor dat er een aansluiting ontstaat tussen het gebouw en de omliggende straten. Op een marktdag worden de bezoekers vanuit de centrumkant langs de arcade naar de markt geleid. Voor het gebouw ontstaat een plein, dat intiem aanvoelt, waardoor de grootte van de locatie zal vervagen.
In de huidige situatie bevindt de markt zich op de drukke weg. Voor dit gebouw verplaatst de markt zich naar de binnenkant van het plein. Hierdoor wordt op zondag het volledige plein toegankelijk voor voetgangers. De entrees aan de centrumkant bevinden zich verdiept achter de arcade en geven bijna op ieder punt toegang tot de markt binnen. Op een doordeweekse dag is de arcade toegankelijk, waarbij enkele entrees toegang bieden tot de entree van de sporthal.
Aan de toegankelijke centrumkant zorgt de arcade voor een beschermd loopgebied. Om het gebouw heen loopt de ritmiek van de arcade door. In de andere zijdes van het gebouw is de arcade opgenomen in de terugliggende gevel van metselwerk. In Luik wordt gebruik gemaakt van een betonnen plint met daarboven contrasterend metselwerk. Dat komt terug in dit gebouw.
Quai de la Batte.
Het gebouw sluit aan bij de bestaande bebouwing aan de waterkant. Het positioneert zich als een trechtervorm bij het oude Luikse woonhuis Havard en het restaurant Grand Maison. Door deze positie ontstaat er een intiem voorplein dat afgeschermd is van het parkeerplein. Dit parkeerplein is toegankelijk via de straat, die tussen het gebouw en de bestaande bebouwing ontstaat. Het gebouw houdt rekening met de omgeving: het is lager dan het oude woonhuis en de vleeshal blijft zichtbaar.
De entrees bevinden zich aan het voorplein. Door de paneelpuien open te schuiven ontstaat er een open verbinding tussen het voorplein buiten, het entreeplein binnen en de sporthal met de markt. De begane grond is zo op marktdagen bijna geheel toegankelijk, waardoor een groot binnen-buitenplein ontstaat.
Op de locatie zijn veel gevels met een rode tint aanwezig. De kleur van het nieuwe gebouw past zich hieraan aan. De raampartijen zijn ieder gerelateerd aan de dichtstbijzijnde bestaande gevel, altijd geredeneerd vanuit wat zich binnen afspeelt. Vanuit de zaal en het entreeplein is er altijd zicht op de oude vleeshal, tegenwoordig het VVV-kantoor. Aan de kant van de parkeerplaats kunnen nieuwsgierige voorbijgangers een glimp opvangen van de sporters in de zaal.