Gelaagde Vrije Ruimte
Via de nieuwe singel, die onder het A16 viaduct doorgaat, loop je van het Lage Land/Prinsenland zo naar de Kralingse Plas.
Hoogbouw en sportvelden maken de verbinding over de A16 en geven toegang tot een nieuw dakpark boven de snelweg, dat de singel kruist.
Het plangebied ligt aan weerszijden van de A16, tussen enerzijds de woonwijken Prinsenland en Lage Land; en anderzijds het…
Gelaagde Vrije Ruimte
Via de nieuwe singel, die onder het A16 viaduct doorgaat, loop je van het Lage Land/Prinsenland zo naar de Kralingse Plas.
Hoogbouw en sportvelden maken de verbinding over de A16 en geven toegang tot een nieuw dakpark boven de snelweg, dat de singel kruist.
Het plangebied ligt aan weerszijden van de A16, tussen enerzijds de woonwijken Prinsenland en Lage Land; en anderzijds het Kralingse Bos met de Kralingse Plas, ingeklemd tussen snelweg en drukke autoroute de ‘Boszoom’. De omgeving is groen met recreatiemogelijkheden in het bos en aan de plas. Op de locatie zelf zijn zo’n 13 sportvelden en een volkstuincomplex te vinden, die een belangrijke rol vervullen, ook voor Rotterdammers die hier niet in de buurt wonen.
Een mooi natuurlijk gebied is nabij, maar niet goed bereikbaar. De A16, de Boszoom, hekken en dichte beplanting maken het Kralingse Bos slecht bereikbaar vanuit het plangebied en de aangrenzende woonwijken.
De opgave om te verdichten in dit gebied, heb ik aangegrepen om de aanwezige vrije ruimte beter te benutten.
Ik heb een verbinding gemaakt tussen de woonwijken en het Kralingse Bos. Een nieuwe groene singel trekt het water van de Kralingse Plas onder het A16 viaduct door, de woonwijken in. Zo wordt er een mooie groene wandelroute, langs het water gecreëerd, die verderop aansluit op de bestaande ‘vierkante Plas’ in het Prinsenpark.
Volkstuintjes blijven intact en sportvelden blijven zoveel mogelijk gespaard.
Om als voetganger het Kralingse Bos vanuit de Prinsenlaan te kunnen bereiken, heb ik de Boszoom ter plaatse van de nieuwe singel omgeleid. Aan deze doorgaande weg komt hoogbouw in hoge dichtheid, langs en op de A16.
De snelweg wordt overkapt en biedt zo ruimte aan sportvelden en een mooi dakpark. Door het combineren van een mix van stedelijke functies zoals winkels, horeca en kantoren, wordt dit een levendige woonomgeving die ook een logische plek kan bieden aan een eventueel nieuw ov-knooppunt.
Je kan op verschillende plekken de A16 over, met hellingbanen, trappen, liften en een natuurlijk glooiend talud.
Vrije doorgang creëren naar de Kralingse Plas, door omleggen van drukke autoroute ‘de Boszoom’.
Nieuwe voetgangersroutes onder en over de snelweg verbinden het Kralingse Bos met de oostelijk gelegen woonwijken.
Conceptvorming gelaagde vrije ruimte.
Referenties straatprofielen en publieke/private ruimte onderzocht in de steden Hong Kong, New York en Barcelona.
in Rotterdam gekozen voor stedelijke verdichting langs en over de snelweg. Sportvelden en dakpark op de A16.
Typologie wonen aan singel en dakpark. Entree vanaf singel op maaiveldniveau. Entree vanaf dakpark vanaf tweede maaiveld niveau. Publieke liften naar het dakpark.
Typologie stedelijke functies over snelweg. Hoogbouw met een mix van winkels, horeca, wonen, parkeren, ov-knooppunt en publieke winkelpassage die toegang geeft tot het dakpark en de dak-sportvelden.
Typologie sportvelden over snelweg. Publieke liften in kantoorgebouwen aan sportvelden. Voetgangersroute over de snelweg via een glooiend talud.
De ‘vrije’ ruimte naast, op en onder de snelweg benut als ‘gelaagde vrije ruimte’.