Ruimte Zat in de Stad: verdichting hoeft niet aan de randen van steden en dorpen te zijn. Ook in de stad zelf is plek genoeg. Zo ook rondom Eindhoven. Maar waar gaan we verdichten, en hoe?
In de toekomst gaat de mobiliteit veranderen: het gebruik van de trein zal steeds meer toenemen ten koste van de auto. Het is daarom logisch om verdichting rondom treinstations te laten plaats vinden. In de regio Eindhoven zijn veel stationslocaties…
Ruimte Zat in de Stad: verdichting hoeft niet aan de randen van steden en dorpen te zijn. Ook in de stad zelf is plek genoeg. Zo ook rondom Eindhoven. Maar waar gaan we verdichten, en hoe?
In de toekomst gaat de mobiliteit veranderen: het gebruik van de trein zal steeds meer toenemen ten koste van de auto. Het is daarom logisch om verdichting rondom treinstations te laten plaats vinden. In de regio Eindhoven zijn veel stationslocaties waar ruimte is voor intensivering: braakliggende terreinen, parkeerplaatsen en zelfs weilanden. In Geldrop ligt er achter het station echter een groot park, Beekweide genaamd. Te groot qua maat en schaal voor haar omgeving. Hier liggen kansen om verdichting te laten plaatsvinden, en tegelijkertijd het park te verbeteren.
In Beekweide ontbreekt het aan een duidelijke inkadering: er zijn geen randen, en vrijwel alle bebouwing staat met de blinde gevels naar het park gericht. Verder loopt er een belangrijke fietsroute door het park, maar aan het begin (de spoortunnel) en het einde (hier lijkt de route te stoppen) ontbreekt het aan kwaliteit en duidelijkheid.
Door het park duidelijke randen te geven wordt het meer ingekaderd. Door met name het toevoegen van appartementen wordt ervoor gezorgd dat het gebruik van het park wordt verbeterd: het park dient als buitenruimte voor de omwonenden.
De route wordt beter begeleid door de nieuwe bebouwing, en de knelpunten aan het begin en einde worden aangepakt. De spoortunnel wordt verbreedt en verlicht, en aan de andere kant vormt een nieuw plein met voorzieningen eens schakelpunt tussen dorp en landschap. Vanuit hier is het buitengebied met bossen, heide en stuifzand beter bereikbaar. De route gaat nu onderdeel uitmaken van een lange groene lijn, vanaf het centrum via de lommerrijke Stationsstraat, via het park naar het buitengebied. De vorm van de nieuwe bouwblokken zorgt voor verschillende ruimtes in het park, terwijl bestaande zichtlijnen behouden blijven.
Uiteindelijk worden er zo'n 500 woningen toegevoegd op deze stationslocatie. Vanuit hier is het centrum van Eindhoven in 6 minuten bereikbaar. Tevens krijgt het park duidelijke randen en wordt de schaal beter in overeenstemming met haar omgeving.
Lees meer