Daar waar ruimte is voor de natuur, wonen en vele recreatiemogelijkheden.
Door de komst van het vliegveld ontbreekt er een grote schakel…
Daar waar ruimte is voor de natuur, wonen en vele recreatiemogelijkheden.
Door de komst van het vliegveld ontbreekt er een grote schakel in het groenblauwe netwerk van Rotterdam. Deze schakel herstel ik door de plas terug te brengen in het gebied.
Een leuk weetje is dat het plangebied ooit een veenplas is geweest doordat er turf gewonnen werd. Door molens is het gebied leegpompt en is er een droogmakerij (polder) ontstaan. Op een later moment is het gebied getransformeerd tot luchthaven Rotterdam The Hague Airport.
De Schiese plas heeft zijn naam te danken aan de nieuwe verbinding die er wordt gemaakt met De Schie door middel van een sluis. Pleziervaartuigen kunnen via deze sluis bij de Schiese plas komen om te recreëren. Niet alleen nieuwe bezoekers/passsanten kunnen profiteren van deze nieuwe recreatieplas, ook aan de huidige bewoners van Zestienhoven is gedacht. Want er zullen een aantal bestaande watergangen verbonden worden met de plas en kunnen ook zij via de plas de wateren van Rotterdam bevaren.
Maar niet alle wateren zullen bevaarbaar worden. De schoonheid van de Overschiese veenplassen wil ik als westelijke rand doortrekken in mijn plan. Sommige delen zullen toegankelijk zijn voor wandelaars terwijl anderen meer bestemd zijn voor natuurontwikkeling.
Lees meerVan delft tot aan het centrum van Rotterdam
Naast dat het plan aansluit op het groenblauwe netwerk, zal het ook qua verkeer aanhaken op de omgeving.
In mijn plan heb ik de oude fairoaksbaan opgewaardeerd naar in een groene laan als hoofdontsluiting waarbij Overschie een goede verbinding krijgt richting de metro en de N471.
Aan deze hoofdontsluiting hangt een langzaamverkeersnetwerk in de noord-zuidelijke richting die de bestaande barrières (wegen) doorkruisen.
Door de komst van de nieuwe A16 zal er de geluidsoverlast toenemen daarom ligt er parallel aan de A16 een geluidswal. De geluidswal zorgt dat het geluid geabsorbeerd wordt. De geluidswal heeft niet alleen een functionele aard maar ook een recreatieve omdat het een geluidswalpark zal worden. Waar men een prachtig uitzicht heeft over de nieuwe Schiese plas met aan de horizon de steden Delft en Rotterdam.
Openbaar toegankelijk
Door de tijd waarin we nu leven en wellicht ook in de toekomst dat er meer thuis gewerkt wordt is het des te meer van belang is dat je nabij het groen kan wonen of uit kan kijken op waardevol groen. Om een even ommetje te lopen en te ontspannen.
De openbaar toegankelijkheid komt niet alleen rondom de plas voor maar komt ook op bepaalde plekken terug in mijn twee woonmilieus.
Landelijk woonmilieu (2 km vanaf te metro)
In het landelijk woonmilieu zijn er (schier)eilanden gecreëerd. De kreken die rond- en door deze eilanden stromen verbinden de bestaande watergangen van Zestienhoven met de Schiese plas en de Schie. De entree van een eiland is gelegen aan de zijde van de laan. Waarbij een appartementencomplex van 8 lagen de entree van de wijk markeert, bewoners hebben uitzicht op de Schiese plas, de laan en de kreek.
Niet alleen het water verbindt de bestaande wijk in Zestienhoven met de nieuwe wijk. Ook de langzaamverkeersroutes spelen daarbij een belangrijke rol. Deze zijn vormgegeven als groenblauwe structuren die van noord naar zuid lopen. Met groenblauwe structuren bedoel ik bijvoorbeeld een dubbele wetering met in het midden een dijk waarover het langzaam verkeer zich beweegt. Of dat je als voetganger langs de kreek wandelt en het water overbrugt d.m.v. vlonderpaden.
Waarbij men van het centrum van Rotterdam via het Vroesenpark, volkstuincomplexen, park Zestienhoven, de Schiese plas en Schieveense polders richting Delft kan fietsen. Waarbij je verschillende belevingen van het landschap ervaart. En het water je pad meerdere keren zal kruisen.
De eilanden worden in oost-westelijke richting onderling met elkaar verbonden middels een speelweefsel variërend van wadi’s, vijvers, bruggen, openbare oevers en steigers om te kunnen ontdekken en ravotten.
Naast dat er veel openbaar toegankelijke gebieden zijn hebben bewoners die met hun tuin grenzen aan de kreek een private steiger om hun vaartuig in hun nabijheid te hebben liggen.
Het autoverkeer kan alleen een ronde rijden op het eiland. Het straatbeeld heeft een zeer groene uitstaling door de toepassing van hagen op privéterreinen en openbare groenstroken die rijk beplant zullen worden om geparkeerde auto’s in het straatbeeld tegen te gaan.
Het parkeren is mogelijk op privéterrein aan de achterzijde en als het aan de voorzijde is, wordt het ingepakt door een haag. Er zijn voor de appartementencomplexen parkeerhoven die omzoomd zijn door hagen en halfverdiept parkeren is mogelijk voor de bewoners die in de noord-zuid georiënteerde appartementengebouwen aan de kreek gelegen zijn. Er is een lage parkeernorm aangehouden omdat er goede en voldoende langzaamverkeers verbindingen zijn gemaakt richting de metro en het centrum van Rotterdam en Delft.
Stedelijk woonmilieu (1 km van metro)
Het stedelijk woonmilieu heeft openbare ruimtes tussen de bouwblokken die op diverse manieren kan worden ingericht.
In het noordelijk gelegen bouwblok zijn er veel groenstroken aanwezig met 1 waterelement die het hemelwater opvangt van de daken. (En via helofytenfilter gezuiverd wordt). De overige groene stroken kunnen ingericht worden met speeltoestellen, picknickplaatsen en bloemrijke beplanting om de biodiversiteit te bevorderen.
In het zuidelijke blok loopt het water door de openbare ruimte heen, het water wordt door kadewanden opgesloten. Aan deze kades liggen privé steigers, dit geeft de bewoners de mogelijkheid om een vaartuig aan te schaffen.
De bewoners hebben naast een openbare tuin ook een stukje van 5 meter privé tuin. Die net wat hoger ligt dan het openbare gedeelte. De privé tuinen worden afgeschermd door groene hagen. De ruimte tussen de bouwblokken varieert van 15 tot 40 meter.
De bouwblokken die uitzicht hebben op de plas grenzen aan een boulevard met een watertrap waar openbare aanlegsteigers aan zijn gelegen. In de steeds warmer wordende zomers kun je o.a. hier verkoeling vinden. De vertrapping komt ook terug in het gebouw, bewoners hebben heerlijke midden en avondzon.
Als je de boulevard richting het noorden wandelt liggen er in de luwte van de plas een 55-tal drijvende woningen. Zij kunnen gebruik maken van de volkstuinen, waar voor hen parkeervoorzieningen zijn getroffen. Als je langs de drijvende woningen af loopt, zie watersporters bij het strand oefenen. Aan de overzijde van het strand liggen de sportvelden.
De sportvelden worden gekoppeld aan de sportaccommodatie in Schiebroek door aan te haken op de langzaam verkeersroute die nu al door tunnel bij de Wilgenplas te loopt. De sportvelden zijn aan de rand gesitueerd waardoor het verkeer in het weekend niet de hele wijk door hoeft en een goede verbinding heeft met de N471.
Nadat je de sportvelden gepasseerd bent wandel je door over het geluidswalpark en de prachtige drassige natuur na de wandeling kan je uitrusten in de oude terminal.
De terminal is getransformeerd tot hotel met restaurant, er zijn er zalen af te huren en er is een havenkantoor voorzien, rondom de terminal is er een haven met boothelling, theetuin en moestuin met kassen te vinden.