naar overzicht

De Stadsduin

  • Combinatie
  • 2021 / 2022
  • Eerste semester
  • docent: Marit Janse, Rolf Reichardt en Txell Blanco
download project

Ongeveer 10.000 jaar gelden bestond regio Rotterdam uit een rivierduin landschap dat opgebouwd was uit grote en kleine zandduinen. Een rijke ecologie die bedekt was met rivierduin planten. Door de eeuwen is dit landschap langzaam verdwenen en vinden wij op deze locatie nu een oude haven genaamd het Merwe-Vierhavens (M4H) gebied.  


Ongeveer 10.000 jaar gelden bestond regio Rotterdam uit een rivierduin landschap dat opgebouwd was uit grote en kleine zandduinen. Een rijke ecologie die bedekt was met rivierduin planten. Door de eeuwen is dit landschap langzaam verdwenen en vinden wij op deze locatie nu een oude haven genaamd het Merwe-Vierhavens (M4H) gebied.  


Deze haven die rond 1910 is ontstaan had veel betekenis voor de internationale havenhandel in Rotterdam. Tegenwoordig is het niet meer in gebruik door de scheepvaartindustrie en heeft het onderdak gegeven aan de Makers District. Deze nieuwe industrie bestaat uit kunstenaars, ontwerpers, houtbewerkers, een bierbrouwerij en verschillende start-ups. Een broeinest van creativiteit en innovatie dat verscholen zit in de oude gebouwen van de haven. Vanaf de weg is deze industrie niet te zien en voelt het op sommige plekken aan als een verlaten gebied.


Aansluitend aan deze weg staat een grote parkeergarage genaamd Europoint dat gebouwd is in 1973 door SOM architecten. Het is een onderdeel van het iconische Rotterdam Science Tower (RST) complex. Tegenwoordig staat de parkeergarage grotendeels leeg omdat de RST torens een andere functie hebben gekregen. Het ontwerp de Stadsduin zal deze parkeergarage omtoveren tot een hub en dit stadsgebied weer bruisend maken. Daarbij herintroduceert de Stadsduin het verloren rivierduinlandschap dat hier ooit was. Het wordt een plek voor buurtbewoners om hun vrije tijd door te brengen en een wandeling te maken. Voor toeristen wordt het een trekpleister om de makers district en duinlandschap te beleven.


De oude hellingbanen worden ingezet als looppaden. Het looppad begint in de stadsduin en langzaam reist de bezoeker door het gebouw heen tot aan een uitkijkpunt (op het dak niveau) om het landschap te bewonderen. Bezoekers die met de auto komen kunnen alleen parkeren op de begane grond. Het doel is om bezoekers aan te sporen om zoveel mogelijk met het openbare vervoer te komen. Mensen op de fiets kunnen in het gebouw hun fiets parkeren of een deel fiets pakken.


De verscholen creativiteit en innovatie in het M4H gebied wordt in dit ontwerp gestimuleerd door verschillende werkruimtes in het gebouw. De wandelpaden komen langs deze verschillende werkplekken waardoor bezoekers in contact komen met de Makers District. De looppaden lopen om en door de duinen heen. Het duinlandschap en de werkplekken zijn sterk afhankelijk van elkaar. Het landschap is afhankelijk van de werkplekken voor bescherming tegen de wind. De werkplekken zijn op hun beurt afhankelijk van het duinlandschap waar bezoekers op afkomen en doorheen lopen. 


De noordwesten wind zal over tijd langzaam het duinlandschap verspreiden dat door de open structuur van het gebouw heen kan waaien. Naast zand dat uit zal waaien, zullen ook de verschillende rivierduin planten hun zaden verspreiden door het landschap. Hierdoor zal de Stadsduin ook over tijd het landschap eromheen veranderen.


Lees meer

Onder constructie

De mobiele versie is nog onder constructie.
Bezoek de website op desktop.