Drie invuloefeningen op drie diverse locatie in de stad Luik aan de Quai de la Batte. Een mooie oefening voor een contextgerichte ontwerpbenadering van de architectuur van locatie en moment, ofwel de Genius Loci. De opdracht was om met een gelijk programma van, een kleine en grote multifunctionele sportzaal met ondersteuningsruimte en plek voor gastvrijheid in te passen op drie specifiek verschillende locaties. Hoewel deze doordeweeks sterk van elkaar…
Drie invuloefeningen op drie diverse locatie in de stad Luik aan de Quai de la Batte. Een mooie oefening voor een contextgerichte ontwerpbenadering van de architectuur van locatie en moment, ofwel de Genius Loci. De opdracht was om met een gelijk programma van, een kleine en grote multifunctionele sportzaal met ondersteuningsruimte en plek voor gastvrijheid in te passen op drie specifiek verschillende locaties. Hoewel deze doordeweeks sterk van elkaar verschillen maken ze op specifiek de zondagen allemaal onderdeel uit van de bekende Marché de la Batte.
Lees meerLocatie, Quai Sur-Meuse
Het marktgebouw is evenals zijn historische voorgangers centraal gepositioneerd op het plein. Gedeeltelijk steekt het hierbij over de openbare weg heen. Dit versterkt het tweeledige karakter van het plein, als plek met of zonder markt.
De sporthal is georiënteerd in de richting van de markt. Hierdoor kan de markt ongehinderd langs en door het gebouw heen lopen. Aan de pleinzijden kunnen bijvoorbeeld de vrachtwagens zich parallel langs de berging opstellen, zoals in de huidige marktsituatie al gebeurt. De entree van de sportfunctie bevindt zich aan het plein tussen de marktentrees aan de zuid- en westzijde. Om een eigen identiteit aan de entree mee te geven ligt deze terug.
Net als de positionering refereert de gevel naar het oorspronkelijke gebouw van de Marché Couvert. De beoogde puien voor de entree van de markthal zijn vrijwel een op een overgenomen van zijn voorganger. De entree van de sportzaal ligt iets terug, maar maakt een vergelijkbaar entreegebaar.
Locatie, Quai de la Batte
In de jaren 60 van de vorige eeuw is oude bebouwing op de locatie gesloopt om zo de stad te luchten. Ambitieuze plannen voor een stadsplein zijn nooit voltooid. Het nieuwe marktgebouw geeft het plein structuur. Dit is gedaan door voor de rooi- lijn van de vleeshal te staan en aan te sluiten bij het monumentale karakter van de omgeving. Het gebouw maakt het plein niet volledig af, maar maakt een heldere scheiding tussen stad, water en lucht.
In de plattegrond heeft het gebouw twee oriëntaties, namelijk naar het plein toe en van het plein af. De colonnade aan het plein vormt de entree tot het gebouw. De achterwand van deze colonnade is grotendeels gesloten. Achter deze wand bevinden zich de sportzalen. Wanneer het markt is komen bezoekers het gebouw binnen via de diepe neggen, waartussen de bergingen liggen. Rondom is het gebouw gesloten.
Om aansluiting te vinden bij het karakter van het plein is de gevel net zo monumentaal. De verhoudingen van de raamopeningen zijn gelijk aan die van het gemeentehuis. In de openbare colonnade bevinden zich grote openingen, rondom de sportzalen zijn ze smaller. De smalle openingen hebben diepe neggen, waardoor het gebouw rondom aansluiting vindt bij de colonnade.
Locatie, Quai de Maestricht
Centraal in dit ontwerp is het gebaar van de luifel. Aan de centrumzijde is het een entree voor de markt. Aan de Quai de Maestricht komt de markt onder de luifel tot een einde. Door de hal centraal op de locatie te positioneren ontstaan er drie pleinen. Deze worden met elkaar verbonden door een luifel.
Het plein aan de Quai de Maestricht vormt op zondag een ruimte waar de markt kan eindigen en loopt door tot in de sportzaal. Op doordeweekse dagen is het plein centraal op de locatie privaat en kan als buitenruimte voor sport worden gebruikt. Het plein aan de Féronstréezijde wordt door het gebouw begrensd. De vrijstaande luifel maakt hier een herkenbaar entreegebaar.
De gevelband rondom het gebouw weerspiegelt het “tijdelijke” karakter van de locatie. Het refereert naar de blauwe aluminium golfbeplating gemonteerd aan de wachtgevel van het gebouw aan ten westen van de locatie. De ritmiek in de gevelband verwijst naar de vergelijkbare ritmiek in het spel van ramen en penanten van de grotendeels intacte 17e eeuwse gevelwand aan de Quai de Maestricht.