Door klimaatverandering wordt het weer steeds extremer. Extreme neerslag, extreme stormen en extreme hitte. Deze weersextremen zijn vaak nog eens extra te merken in steden. De stad en onze gebouwde omgeving heeft een substantiële invloed op het weer. Zo kan het in de zomer tot acht graden warmer zijn in de stad ten opzichte van het…
Door klimaatverandering wordt het weer steeds extremer. Extreme neerslag, extreme stormen en extreme hitte. Deze weersextremen zijn vaak nog eens extra te merken in steden. De stad en onze gebouwde omgeving heeft een substantiële invloed op het weer. Zo kan het in de zomer tot acht graden warmer zijn in de stad ten opzichte van het platteland. Winden kunnen van richting veranderen in steden en daarnaast zorgt een stad voor turbulentie in de luchtdruk. Het zijn verschijnselen die het leven in de stad minder aangenaam maken en waardoor het leven in de toekomst steeds minder aangenaam is in de stad.
Als de stad invloed op het weer heeft kan de stad ook positieve invloed hebben op het weer. Om deze reden kijkt dit project op een andere manier naar de weersextremen. Ontwerpingrepen worden voorgesteld om de impact van weersextremen te verminderen. Daarnaast kunnen deze ontwerpingrepen leiden tot een verbetering van de openbare ruimte naast het feit dat het de leefbaarheid van de stad vergroot.
Rotterdam moet zich voorbereiden op een toekomst waarin het weer in toenemende mate ons leven gaat beperken in onze dagelijkse activiteiten. Dit moet de stad zien te voorkomen en daarom is en herziening van de stad nodig. Zo moet het centrum weer een plek worden waar verblijven aangenaam is. In combinatie met de woningbehoefte is er aanleiding genoeg voor een 2e wederopbouwing zodat Rotterdam het weer kan maken.
Lees meerHet urban heat island effect zorgt ervoor dat het in de stad warmer is dan buiten de stad. Het verschil kan oplopen tot wel 8 graden in de zomermaanden. De kaart hieronder weergeeft de gevoelstemperatuur weer van Rotterdam met een gemiddelde temperatuur van 25 graden. Op de kaart valt op dat juist stadswegen die fungeren als belangrijke verkeersader, een significante afwijking hebben van de gemiddelde temperatuur. Verklaring voor deze afwijking is het urban Canyon effect. Deze wordt door middel van de onderste twee profielen uitgelegd.
Strategie: De hete stadsstraten worden vergroend aan de noordzijde. Deze zijde van de straat heeft een orientatie op het zuiden. Deze vergroening gaat ten koste van het verkeer. De belangrijke verkeersassen worden eenrichtingswegen. Daarnaast wordt er aan de zuid-zijde gezocht naar plekken voor binnenstedelijke verdichting in de vorm van hoogbouw. Hierdoor ontstaat er een ruime canyon die luchtdruk de hoofdstraten van de stad in stuwt.
De eenrichtingsstraten komen samen rond het centrum. Het stadshart van Rotterdam wordt volledig herzien volgens de principes de voorgesteld worden in deze strategie. Deze principes zijn aanleiding om het centrum te verdichten en tegelijker tijd leefbaarder te maken tijdens weersextremen.
Daarnaast zorgt deze strategie voor een toenamen van de openbare ruimte. Want verdichten kan alleen maar wanneer ook openbare ruimte wordt toegevoegd. Dit wordt gedaan door openbare ruimte op verschillende lagen op te nemen in het nieuwe masterplan voor Rotterdam Centrum.