naar overzicht

Logistiek & Leefbaarheid in beweging

  • Stedenbouw
  • 2024 / 2025
  • Eerste semester
  • docent: S.Long & H. van Lieshout
download project

Stel je stad voor, een stad waar vrachtwagens en bestelbusjes niet langer de straten domineren. Waar logistiek verkeer niet meer bijdraagt aan verkeersdrukte en uitstoot. Waar goederenvervoer naadloos en duurzaam plaatsvindt via een bestaande, maar grotendeels onbenutte infrastructuur: het metronetwerk.

De groei van onze steden brengt steeds grotere uitdagingen met zich mee. Meer inwoners en economische activiteit zorgen voor een stijgende vraag naar goederen, maar ook voor een toenemende druk op ruimte en…

Stel je stad voor, een stad waar vrachtwagens en bestelbusjes niet langer de straten domineren. Waar logistiek verkeer niet meer bijdraagt aan verkeersdrukte en uitstoot. Waar goederenvervoer naadloos en duurzaam plaatsvindt via een bestaande, maar grotendeels onbenutte infrastructuur: het metronetwerk.

De groei van onze steden brengt steeds grotere uitdagingen met zich mee. Meer inwoners en economische activiteit zorgen voor een stijgende vraag naar goederen, maar ook voor een toenemende druk op ruimte en mobiliteit. In 2050, alleen al, dagelijks miljoenen pakketjes met busjes door de stad vervoeren? Dat is niet langer houdbaar—en eerlijk gezegd ook behoorlijk achterhaald.

Het is tijd voor een fundamentele verandering in stadsbevoorrading. Dit manifest pleit voor een innovatieve benadering: logistieke consolidatie en integratie van stedelijke distributie via het metronetwerk. Door allerlei verschillende goederenstromen te bundelen en slim gebruik te maken van bestaande infrastructuur, maken we steden efficiënter, duurzamer en leefbaarder. Vanuit deze systeembenadering zullen voor Rotterdam de stedelijke snelwegen van ‘’De Ruit’’ en de intersecties met het metronetwerk cruciaal zijn als strategische knooppunten tussen stad en regio in de vorm van logistieke overslagcentra.

Een concreet voorbeeld is het gebied langs de A16, tussen metrostation Kralingse Zoom en Capelsebrug. Dit monofunctionele rangeerterrein heeft het potentieel om uit te groeien tot een strategisch logistiek centrum. Met de ontwikkeling van een multifunctionele stedelijke hub op deze plek kan het perfect aansluiten op de bredere Oostflank visie, waar ruimte wordt gecreëerd voor wonen, werken en voorzieningen. De uiteindelijke transformatie van het gebied combineert ondergrondse logistiek met een levendige bovengrond en verweeft alle diverse functies met en door elkaar. Kleine en middelgrote bedrijven krijgen ruimte, terwijl transparante plinten en slimme ruimtelijke ingrepen stadslogistiek zichtbaar en inzichtelijk maken. Groene pleinen en collectieve ruimtes verhogen de leefkwaliteit, terwijl duurzame technologieën, zoals restwarmtebenutting uit metrotunnels en regenwaterhergebruik, bijdragen aan een circulaire stad. Met deze unieke ontwikkeling aan de A16 wordt een monofunctionele stilstaande plek, na jaren van de stad in beweging te houden, eindelijk zelf tot leven nog meer impact te kunnen maken op de stad.

Deze transformatie betekent niet alleen een innovatieve en eigentijdse invulling van het logistieke DNA van Rotterdam, maar ook een fundamentele verandering in de manier waarop we stedelijke ruimte benutten. Door logistieke knooppunten te integreren met dagelijkse stedelijke functies ontstaat een nieuw stedelijk milieu en ontstaan er kansen op stadsschaal voor het herinrichten van straten en openbare ruimte op groene en gezonde wijze.

Lees meer

Onder constructie

De mobiele versie is nog onder constructie.
Bezoek de website op desktop.