De A16 vormt een barrière tussen Kralingen-Oost en de wijken Lage Land en Prinsenland, niet alleen fysiek, maar ook sociaal. Terwijl Kralingen-Oost een levendige en actieve wijk is met een hoger gemiddeld inkomen en opleidingsniveau, kennen Lage Land en Prinsenland een diversere samenstelling, waarbij sport en recreatie minder vanzelfsprekend zijn. De Prinsenlaan, dat kruist met de A16, biedt een kans om deze kloof te dichten door een aantrekkelijke en toegankelijke openbare ruimte te creëren die…
De A16 vormt een barrière tussen Kralingen-Oost en de wijken Lage Land en Prinsenland, niet alleen fysiek, maar ook sociaal. Terwijl Kralingen-Oost een levendige en actieve wijk is met een hoger gemiddeld inkomen en opleidingsniveau, kennen Lage Land en Prinsenland een diversere samenstelling, waarbij sport en recreatie minder vanzelfsprekend zijn. De Prinsenlaan, dat kruist met de A16, biedt een kans om deze kloof te dichten door een aantrekkelijke en toegankelijke openbare ruimte te creëren die ontmoeting, beweging en verbinding stimuleert.
Een sleutelstuk in dit ontwerp is de onderdoorgang van de A16. Door hier kunst, verlichting en activiteiten te situeren, wordt niet alleen de veiligheid vergroot, maar ook de aantrekkelijkheid van de route. Dit maakt de onderdoorgang tot een echte verbinding tussen beide delen van de Prinsenlaan, in plaats van een grens. Dit is extra relevant gezien de grote toename van woningen langs de A16, wat de noodzaak vergroot om een kwalitatieve, uitnodigende buitenruimte te bieden voor zowel nieuwe als bestaande bewoners.
De huidige Prinsenlaan, nu nog een brede, verharde verkeersader met vier rijstroken en gescheiden voet- en fietspaden, wordt in het nieuwe ontwerp afgewaardeerd. Er blijft één rijbaan met één rijstrook per richting, aangevuld met een tramlijn en een ruim voetgangers- en fietsgebied met groen. Dit creëert een aangename en veilige verblijfsruimte die de verschillende doelgroepen in de omgeving aanspreekt.
Door grondig te kijken naar de bestaande identiteit van beide gebieden aan weerszijde van de snelweg sluit de herinrichting aan op wat er al is, maar voegt het ook nieuwe kansen toe. Sporten wordt laagdrempeliger, met gratis outdoor-fitnessruimtes en speelplekken die niet alleen inspelen op de vraag vanuit Kralingen-Oost, maar ook toegankelijk zijn voor bewoners uit Het Lage Land en Prinsenland. Dit verlaagt de drempel om niet alleen naar de stad te trekken voor voorzieningen, maar ook het oostelijke deel van Rotterdam en nog verder richting Capelle a/d IJssel actiever te benutten, met winkelcentrum Alexandrium, de groengebieden Prinsenpark, Schollebos en Hitland, én een sterke OV-verbinding via station Rotterdam Alexander.
Kortom, de nieuwe Prinsenlaan wordt meer dan een verkeersroute: het wordt een levendige, inclusieve en groene as die beweging en ontmoeting stimuleert, barrières doorbreekt en de stad verrijkt. De Prinsenroute: ''Niet langer een grens, maar een uitnodiging om de stad samen te beleven."
Lees meer