Schaarbeek-Formation is de laatste grote grondreserve van Brussel, waar het idee is om een nieuw economisch centrum voor multimodale logistiek en circulaire economie te ontwerpen én het ecologisch netwerk te versterken. Het project begon met een gevonden object op locatie. Door een stuk autoband en een verlaten slakkenhuis raakte ik gefascineerd door de twee verschillende elementen. Hoe kun je een centrum creëren waar deze twee tegenpolen, slow VS fast, samen kunnen bestaan?
Na een…
Schaarbeek-Formation is de laatste grote grondreserve van Brussel, waar het idee is om een nieuw economisch centrum voor multimodale logistiek en circulaire economie te ontwerpen én het ecologisch netwerk te versterken. Het project begon met een gevonden object op locatie. Door een stuk autoband en een verlaten slakkenhuis raakte ik gefascineerd door de twee verschillende elementen. Hoe kun je een centrum creëren waar deze twee tegenpolen, slow VS fast, samen kunnen bestaan?
Na een materiaalanalyse van de autoband was er voor mij maar één oplossing: het beperken van de auto(band) en stimuleren van een duurzaam (langzaam) mobiliteitssysteem. Door het ontwerpen van een netwerk bestaande uit drie verschillende hubs op de schaal van Brussel, beperk je het gebruik van de auto in de stad en verdubbel je de duur van een bestaande autoband. Het systeem is verder uitgewerkt op locatie Schaarbeek-Formation, waar nieuwe ontmoetingsplekken ontstaan en efficiënt emissievrij logistiek wordt gerealiseerd.
Schaarbeek-Formation was ooit een grote barrière tussen industrie en woongebied, maar vormt nu een verbindende schakel tussen langzaam en snelle mobiliteit, waardoor logistiek zichtbaar wordt voor de mensen.
Lees meer