De mobiliteitstransitie als hefboom voor naoorlogse wijken
Om de transitie naar gezonde vormen van mobiliteit te kunnen bewerkstellingen is ingrijpen noodzakelijk. In dit afstudeertraject zijn de ruimtelijke consequenties hiervan in beeld gebracht voor Noord-Brabant. Afhankelijk van het schaalniveau (regio, stad en wijk) worden diverse ingrepen voorgesteld. In hoofdlijnen gaat dit over een andere prioritering tussen de modaliteiten waarbij langzaam verkeer en openbaar vervoer verder worden versterkt. Er wordt maximaal ingezet op de nabijheid…
De mobiliteitstransitie als hefboom voor naoorlogse wijken
Om de transitie naar gezonde vormen van mobiliteit te kunnen bewerkstellingen is ingrijpen noodzakelijk. In dit afstudeertraject zijn de ruimtelijke consequenties hiervan in beeld gebracht voor Noord-Brabant. Afhankelijk van het schaalniveau (regio, stad en wijk) worden diverse ingrepen voorgesteld. In hoofdlijnen gaat dit over een andere prioritering tussen de modaliteiten waarbij langzaam verkeer en openbaar vervoer verder worden versterkt. Er wordt maximaal ingezet op de nabijheid van wonen, werken en voorzieningen in de binnenstedelijke context van de naoorlogse wijk(en).
Waarom de naoorlogse wijk(en)?
Met de grootschalige ontwikkeling van het weggennet in de periode na WOII is er een verstedelijkingsstructuur ontstaan van suburbanisatie (groter ruimtebeslag waar minder inwoners per hectare wonen). Met als gevolg een dagelijkse pendeling vanuit de naoorlogse wijken naar het werk. De naoorlogse wijk vormt daarmee het boegbeeld van het auto ideaal. Met de daling van de gemiddelde gezinsgrootte zijn de naoorlogse wijken de afgelopen eeuw verder uitgedund. Hiermee is het draagvlak voor voorzieningen en openbaar vervoer bijna gehalveerd. “Bewoners van stadswijken die vlak na de Tweede Wereldoorlog zijn gebouwd, zitten vaker in de bijstand, moeten vaker rondkomen van een laag inkomen en zijn vaker alleenstaand dan huishoudens in andere stadswijken en heel Nederland (CBS, 2018).”
Stapsgewijs wordt de strategie uitgerold over Roosendaal Westrand. Het raamwerk voor langzaam verkeer vormt de nieuwe hoofdstructuur door de wijk. Aangezien de straten hier toch opengaan voor herinrichting, biedt dit koppelkansen voor: collectieve warmtevoorzieningen, vergroening, ontmoeting en waterberging/infiltratie. Niet alleen de publieke ruimte wordt aangepakt maar door middel van verdichting ontstaat ook een nieuwe programmatische balans in de wijken. Het woonprogramma dat wordt toegevoegd vervult specifieke woonbehoeftes en zorgt voor meer diversiteit in de bevolkingssamenstelling. Met de toevoeging van nieuwe woningen, voorzieningen en werkplekken in de wijk wordt de naoorlogse wijk weer toekomstbestendig gemaakt.
Lees meer