In het hart van elke kindertijd ligt een essentiële fase: de basisschooljaren. Van 3 tot 12 jaar ontwikkelen kinderen de vaardigheden, fascinaties en interesses die hen hun hele leven zullen bijblijven. Maar terwijl elk kind uniek is en anders leert, blijven onze basisscholen verrassend monotoon. Waarom zijn de klaslokalen allemaal hetzelfde, opgeleukt met werkjes en lesmateriaal, maar zonder echte prikkels?

Een inspirerende leeromgeving moet kinderen uitdagen en hun nieuwsgierigheid aanwakkeren. Toch…

In het hart van elke kindertijd ligt een essentiële fase: de basisschooljaren. Van 3 tot 12 jaar ontwikkelen kinderen de vaardigheden, fascinaties en interesses die hen hun hele leven zullen bijblijven. Maar terwijl elk kind uniek is en anders leert, blijven onze basisscholen verrassend monotoon. Waarom zijn de klaslokalen allemaal hetzelfde, opgeleukt met werkjes en lesmateriaal, maar zonder echte prikkels?

Een inspirerende leeromgeving moet kinderen uitdagen en hun nieuwsgierigheid aanwakkeren. Toch zien we vaak donkere lokalen met beperkt uitzicht, waar de ramen bedekt zijn door zonwering. De connectie met de buitenruimte en de natuur is nauwelijks aanwezig. Ontdekken, spelen en dagdromen – cruciale onderdelen van leren – krijgen nauwelijks ruimte. Buiten de school is het niet veel beter: de speelplaatsen zijn eentonig, met harde bestrating en kurkachtige ondergronden die kinderen niet uitnodigen om op avontuur te gaan. Natuur en vooral voedsel is in geringde maten op de basisscholen aanwezig, onderwerpen die juist de sleutel kunnen zijn om het basisonderwijs die boost te geven en het uit de oneindige sleur van statisch onderwijs te trekken.

Natuur en voedsel zijn cruciaal voor de ontwikkeling van kinderen, omdat ze directe verbindingen leggen met de wereld om hen heen. Door kinderen te betrekken bij het verbouwen van voedsel en het ontdekken van de natuur, leren ze niet alleen waar hun eten vandaan komt, maar ontwikkelen ze ook respect en verantwoordelijkheid voor het milieu. Deze hands-on ervaringen bevorderen belangrijke levensvaardigheden zoals teamwork, geduld, en probleemoplossend denken. Daarnaast stimuleert het omgaan met de natuur en het verbouwen van voedsel hun zintuigen en creativiteit, en biedt het hen een gezonde en actieve manier om te leren. Bovendien kan het integreren van natuur en voedsel in het onderwijs bijdragen aan een gezondere levensstijl en voedingsgewoonten, wat essentieel is voor hun fysieke en mentale welzijn.

In mijn project komen al deze onderwerpen samen en onderzoek ik hoe de basisschool van de toekomst eruit kan zien. Hoe kunnen we een leeromgeving creëren waar kinderen de vrijheid hebben om zelf te bepalen hoe en waar ze willen leren? Hoe kan een basisschool een rol spelen in de bredere gemeenschap, en niet alleen iets bieden aan de kinderen, maar ook aan de buurt? Hoe kunnen voedsel en natuur een centrale rol spelen in het onderwijs, en kinderen laten zien hoe de wereld om hen heen functioneert?

"Bloeien in Bloemhof" vertelt het verhaal van een basisschool dat het nieuwe hart van de wijk Bloemhof wordt. Het is niet alleen een plek voor leerlingen, maar ook een ontmoetingsplaats voor de hele buurt. Een broedplaats voor ontwikkeling, creativiteit en natuur. Hier komen kinderen en de gemeenschap samen om te leren, te groeien en te bloeien.

Lees meer

Onder constructie

De mobiele versie is nog onder constructie.
Bezoek de website op desktop.