Een gebouw dat al 15 jaar leeg staat. Gesloten voor het publiek en het nieuwsgierige oog. Geen herinneringen van een ooit bruisende plek. Geen geluiden in een ooit luidruchtige kamer. Geen voetstappen in een ooit drukke gang. Als een kasteel in het stadelijk landschap.
De toekomstige bewoners van Merwe4Haven moeten de mogelijkheid hebben om de Citrusveiling, die een centrale rol heeft in het nieuwe plan, te claimen. Door de bestaande ingang te verplaatsen nodig je mensen…
Een gebouw dat al 15 jaar leeg staat. Gesloten voor het publiek en het nieuwsgierige oog. Geen herinneringen van een ooit bruisende plek. Geen geluiden in een ooit luidruchtige kamer. Geen voetstappen in een ooit drukke gang. Als een kasteel in het stadelijk landschap.
De toekomstige bewoners van Merwe4Haven moeten de mogelijkheid hebben om de Citrusveiling, die een centrale rol heeft in het nieuwe plan, te claimen. Door de bestaande ingang te verplaatsen nodig je mensen uit om het gesprek over de toekomst van het gebouw op gang te krijgen. Mensen die eerst het gebouw niet in konden worden door deze moderne belegeringstoren naar binnen uitgenodigd. De toren dient als tool om het gesprek voor een nieuwe functie voor het gebouw opgang te brengen.
Het doel van de studio was om door middel van een kleine interventie het gebouw een nieuwe functie te geven.
Lees meerTijdens ons bezoek aan het gebouw hebben we geprobeerd verschillende lagen van het gebouw vast te leggen. Zowel materieel als inmaterieel. Door audio opnames te maken of afdrukken van texturen die we vonden in het gebouw. Na het bezoek aan het gebouw zijn we naar het stadsarchief van Rotterdam gegaan om de orginele bouwtekeningen te bekijken. Mijn interventie is een transparante toren van glas die met een slanke staalconstructie een interessant contrast aan gaat met het gebouw. Door de slanke kolommen tegenover de dikke betonnen kolommen van het gebouw te zetten versterken en benadrukken ze elkaar nog meer.
Het centrale telefoonhokje wordt verbouwd tot entree van het gebouw. Het kozijn aan de voorkant wordt verwijderd en de toren wordt tegen het belhok aangezet. De materialisatie van de vloer loopt door tot in de toren. In de veilingzaal worden twee rijen stoelen weg gehaald om plaats te maken voor rolstoelen.
Een kenmerk van wederopbouw architectuur zijn de horizontale lijnen in de gevel. In de citrusveiling zijn deze horizontale lijnen ook te vinden. Mijn interventie probeert deze lijnen te accentueren door de bestaande horizontale lijnen over te nemen in de gevel van de toren. De toren vormt de nieuwe entree van het gebouw. In de toren zit een lift zodat ook mensen die slechter ter been zijn de mogelijkheid hebben om het gesprek over de toekomst van het gebouw bij te wonen. Dit gesprek wordt gevoerd in de imposante veilingzaal, een plek die tot voor kort niet toegankelijk was voor mindervalide.
Een “Screenshot” van de interventie laat zien hoe het bestaande gebouw aansluit met de nieuwe interventie.
De eindpresentatie vond plaats in de citrusveiling. Hier hadden we een kleine tentoonstelling gemaakt van ons werk dat we tijdens de studio geproduceerd hadden. De tentoonstelling was ook een dag open voor bezoekers.
Foto credits to: Beeldsmits