Twee zaken maken het fragment fascinerend. 1. De deur maakt fysieke scheiding tussen twee totaal verschillende werelden. Een binnen- en een buitenwereld, die totaal anders zijn gematerialiseerd en anders verouderen in de tijd. 2. Het fragment is gemaakt met behulp van een kunstig gemaakte hulpconstructie, een laag die nu niet meer leesbaar is. Terwijl de hulpconstructie al een kunstwerk op zichzelf is.
De excursie naar de Kunsthal Gent was voor mij inspirerend. Door de monumentale status van het gebouw mochten de kunstenaars niet boren in bijvoorbeeld de zuilen. Voor een loopbrug hebben ze daarom een demontabele staalconstructie gemaakt die zich door het eigen gewicht van de brug aan de zuil vastklemt. Dit is een inspirerend voorbeeld van een respectvolle interventie in een monument, een goede referentie voor de oude Zeevaartschool.
De patio in het hart van de Academie zou ruimtelijk gezien naar binnen moeten worden gehaald. Ook zou de akoestiek van het atrium verbeterd moeten worden. Het antwoord op deze vragen is: doek. Met doek kun je ruimte maken en tegelijkertijd de akoestische eigenschappen van een ruimte optimaliseren.
De contouren van de patio worden doorgezet naar binnen, zodat buiten- en binnenruimte in elkaar overvloeien.
De bestaande context bevat een structuur van kolommen en balken. Hieraan wordt een hulpconstructie van balken gemonteerd waaraan vervolgens het doek wordt gemonteerd. Het doek kan aan de binnenzijde worden opgetrokken zodat het dubbel slaat over een buis tussen de bovenste laag met balken en wordt opgeslagen in de hoogte. Hiermee zijn verschillende configuraties van de ruimte mogelijk en blijft ook een vrij grondvlak gegarandeerd.
De hulpconstructie is gebouwd van robuuste houten balken die met demontabele knoopverbindingen aan de bestaande kolommen zijn gemonteerd. Dit omdat men vroeger in de steigerbouw knoopverbindingen gebruikte en de knopen een mooie verwijzing zijn naar de geschiedenis van de oude Zeevaartschool.
Het witte doek geeft het spel van licht, schaduw en luchtwervelingen in de ruimte het meest zuiver weer. De zwarte latten met de vernikkelde busschroeven geven gewicht aan de doekconstructie zodat deze kan worden opgetrokken over de buizen heen.
Het ontwerp staat niet op zichzelf, Connected Space laat zien hoe respectvolle interventies potentie bieden aan een monumentaal contextrijke omgeving. De naam ‘Connected Space’ slaat niet alleen op de fysieke verbinding van de ruimtes, maar slaat ook figuurlijk gezien op de verbinding van de interventie met het fragment, waar het een vertaling van is.