Het zou een krantenkop kunnen zijn over de ‘s Gravendijkwal. Geluidsoverlast, stank, hardrijders, hittestress en een versteende buurt. De oorzaken waarom bewoners naar het Park gaan om hun rust te vinden…
Het zou een krantenkop kunnen zijn over de ‘s Gravendijkwal. Geluidsoverlast, stank, hardrijders, hittestress en een versteende buurt. De oorzaken waarom bewoners naar het Park gaan om hun rust te vinden en te ontspannen. Na vele gestrande ontwikkelplannen voor de ‘s Gravendijkwal lijkt er geen einde in zicht voor de meest vervuilde straat van Nederland.
Hier tegenover staan de algemene beleidsplannen van de gemeente. ‘Visie openbare ruimte’ en ‘Rotterdamse mobiliteits aanpak’ beide beloven een verbetering van de ruimtelijke kwaliteit, vergroening en oversteekbaarheid. Met de doelstelling van 2030 en 2040 respectievelijke is het niet ondenkbaar dat hier een verandering gaat plaatsvinden. De sluiting van de ‘s Gravendijkwal als auto straat is het startpunt hiervan.
Om hierop te anticiperen heb ik mijn eigen voorstel ontworpen voor de ‘s Gravendijkwal en het Park. Dit ontwerp is de eerste in een reeks voorstellen om het leefgebied van de ‘s Gravendijkwal te verbeteren. Het voorstel speelt in op de sluiting van de autostraat, hoger gebruik van deel auto’s en meer wandelaars en fietsers door het Park verder de stad in te trekken.
Lees meer