Het doel van de studio was om een verblijf…
Het doel van de studio was om een verblijf te maken die past in de architectonisch expressie van Sybold van Ravesteyn. Hiervoor heb ik onderzoek gedaan naar het oeuvre van Van Ravesteyn en de diergaarde zelf. De nachtverblijven zijn geanalyseerd naar aspecten als vorm, silhouet, kleuren, materialen, aansluitingen en belijningen.
Mijn vertrekpunt was om een fijne plek te maken voor de bongo’s om zich terug te kunnen trekken maar ook om te zorgen dat ze door het buitenverblijf heen zich kunnen verstoppen. In het wild leven de bongo’s namelijk in dichtbeboste gebieden. Maar ook de bezoeker wilde ik meer zichtgeven op het buitenverblijf.
Lees meerDe hoofdvorm van het verblijf is een reactie op de vorm van het huidige nachtverblijf. Deze gebogen vorm zorgt voor een geborgen binnenplaats en als een uitgraving van het landschap. Het verblijf ligt ook een halve meter verdiept wat ook meer geborgenheid geeft aan de bongo.
Het verblijf is opgebouwd uit rammed earth, de plint hoort qua kleurstelling bij het landschap en hierboven donkerder rammed earth met een houten reliëf. Dit verwijst naar de houten rabat delen van het huidige verblijf. Boven op de wanden zijn bovenlichten te zien die de bongo van genoeg daglicht voorzien zonder een directe inkijk te creëren. Deze vallen binnen het bestaande kleurenpalet en zijn wit van kleur. Tevens als de houten kolommen aan de buitenzijde. De houten kolommen zijn om de eindiging van het gebouw aan te geven en het silhouet te accenturen in het ontwerp.
De dansende lijnen van het rammed earth zijn geïnspireerd op de barok invloeden van van Ravesteyn. Deze dansende lijnen sluiten weer naadloos aan bij de diagonale lijnen van de houten deuren van het nachtverblijf die een variatie zijn op de bestaande. Het geheel wordt gedragen door een zichtbare houten constructie waarbij de tektoniek zichtbaar is. Dit was een belangrijk uitgangspunt om een leesbare constructie te maken zoals bij de bestaande nachtverblijven. Hierboven een dak van CLT die beloopbaar is voor bezoekers. Het overstek is gemaakt om de bongo’s bij het uitgaan van het verblijf meer privacy te geven en de overgang te verkleinen. Op dit dak is een licht groendak om de visuele overgang van de bezoeker tussen het dak en verblijf te verkleinen.
Het plan wordt gedragen door een doorlopende route over het verblijf heen. Deze route wordt begeleid door een balustrade waarvan de invulling een dansende doorlopende lijn is die van boven naar beneden gaat. Onderweg zijn er delen een ornament hierin die voortvloeien uit de dansende lijnen. Het ornament symboliseert de harmonie tussen mens en dier, in dit geval bongo’s. Veel leefgebieden van de bongo’s worden bedreigd door ontbossing en op deze manier wordt er aandacht gevraagd voor dit bedreigde dier. Het pad is tevens ook weer een zijspoor waar in de diergaarde er meerdere van zijn zoals bij het gorilla verblijf.
Aan de overstaande zijde is het huidige nachtverblijf gerenoveerd en is op de hoek een horeca uitgiftepunt. In het oude verblijf is ruimte gemaakt voor educatieve programma’s en zit nog een quarantaine verblijf
Voor de landschappelijke invulling is gekeken naar de beplanting die nu aanwezig is. Er staan hier een aantal bomen met hoge waarde en deze zullen worden verplaatst en herplaatst in het verblijf. Het idee voor het nieuwe verblijf is dat deze meer beschut is zoals de leefomgeving van de bongo in het wild. Om de overgang van binnen naar buiten te verkleinen is er beschutting gemaakt bij de zijuitgangen. De midden uitgang is het centrale punt die bezoekers goed kunnen zien vanaf het bestaande nachtverblijf.
Zo is de harmonie tussen de bezoeker en de bongo herstelt en kan de uitbreiding van de bongo familie in diergaarde Blijdorp plaatsvinden.