De Scheg van de Schie, een nieuwe levensader die mogelijk wordt wanneer Rotterdam-The Hague Airport komt te vervallen. In de Randstad, maar ook in de rest van Nederland is het woningaanbod naar een dieptepunt gekelderd. De woningnood is voelbaar voor bijna iedereen. Een gebied van ruim 350 hectare wordt straks aan de stad teruggegeven. In theorie is hier plaats voor ruim 30.000 woningen.
Maar met alléén woningen is er nog geen stad. Juist…
De Scheg van de Schie, een nieuwe levensader die mogelijk wordt wanneer Rotterdam-The Hague Airport komt te vervallen. In de Randstad, maar ook in de rest van Nederland is het woningaanbod naar een dieptepunt gekelderd. De woningnood is voelbaar voor bijna iedereen. Een gebied van ruim 350 hectare wordt straks aan de stad teruggegeven. In theorie is hier plaats voor ruim 30.000 woningen.
Maar met alléén woningen is er nog geen stad. Juist in de steeds verder verdichtende stad is het van belang dat men voldoende ruimte heeft om te sporten, te recreëren en gezond te blijven. Na ruim 50 jaar onder de kerosine dampen te hebben gewoond. Krijgt Rotterdam Noord er een heus landschapspark bij. Dit landschap dooradert Rotterdam tot aan het Centraal station. De Scheg van de Schie.
Het doel van deze ingreep is om de Rotterdamse wijken te laten profiteren van een nieuw landschap. Dit is mogelijk doordat er in de nieuw te bouwen wijk van Zestienhoven, in hoge dichtheden wordt gebouwd. Parijse dichtheden. Deze nieuwe stadswijk uitstekend verbonden met Schiebroek. Daarnaast wordt de relatie gelegd met Overschie, maar op een bescheidener manier. Overschie zal het karakter van het kleine pittoreske dorpje behouden en wordt beschut door een bosachtig veenmoeras.
Lees meer