Is Rotterdam een 15-minuten stad? In de Maasstad kunnen wij vanuit de centraal station alles binnen een kwartier bereiken. Met de trein zijn we in maximaal 10 minuten bij alle stations binnen de stad en met het fijnmazig metro netwerk bereik je binnen 8 minuten de aangrenzende gemeenten zoals Schiedam en Vlaardingen.
Toch ontbreekt er wat aan het systeem en zijn er…
Rotterdam heeft de kans op een stad van korte wegen gemist.Is Rotterdam een 15-minuten stad? In de Maasstad kunnen wij vanuit de centraal station alles binnen een kwartier bereiken. Met de trein zijn we in maximaal 10 minuten bij alle stations binnen de stad en met het fijnmazig metro netwerk bereik je binnen 8 minuten de aangrenzende gemeenten zoals Schiedam en Vlaardingen.
Toch ontbreekt er wat aan het systeem en zijn er tekenen van privilege. De een kan makkelijk met de auto de wijk door, terwijl arbeiders met het openbaar vervoer naar hun werkgelegenheden moeten reizen. Het duurt gemiddeld 30 minuten om vanaf het CS naar de bedrijventerreinen van de stad. Blijdorp blijkt een kansrijke locatie voor de 15-minuten stad te zijn, omdat het in loopafstand van het CS ligt - toch heeft de wijk onvoldoende woonruimte voor gezinnen met kinderen.
De 15-minuten stad heeft tegenwoordig hun privilege - en die geldt niet voor arbeiders, gezinnen en vooral niet voor kwetsbare mensen. De S’Gravendijkwal is op hoogte van de Bentincklaan een fysieke barrière voor voetgangers en fietsers. De scholen langs het spoorterrein zijn moeilijk te voet bereikbaar. Het oversteken van de straat is een dagelijks nachtmerrie voor bewoners en scholieren.
Het noordelijke gedeelte van Blijdorp is voetgangersvriendelijker. Dwarsverbindingen maken directe relaties tussen de bouwblokken en het Vroesenpark in het oosten. Langs de Statensingel hebben de typologieën directe zichtassen naar het water. Het stedelijk weefsel werkt dankzij het systeem van korte wegen.
Het verloren stuk stad - het Niemandsland tussen Diergaarde, spoor en Centraal station is een plek om de gedachten van de 15 minuten stad weer op te pakken en een stukje verder te denken. Kunnen wij een nieuw stedelijk systeem ontwerpen waar tijd-, en zelfs het idee achter de 15-minuten stad geen rol meer speelt?
In Rotterdam leiden tegenwoordig alle wegen niet naar Rome, maar naar Zuid. En de S’Gravendijkwal is een van deze Noord-Zuid verbindingen die de snelheid in de stad brengt. Maar alleen voor de auto.
Als wij de S’Gravendijkwal op hoogte van de Statenweg opheffen, blijft Rotterdam-Zuid nog steeds voldoende via de Centrumring bereikbaar. En de kansen zijn groot dat het al tegenwoordig goed werkende metronetwerk nog beter wordt. Maar wat eigenlijk belangrijker is de winst aan ruimte – vooral voor de voetgangers.
De scholen langs het spoor zijn niet alleen op wijk – maar ook op stadsschaal belangrijk – daarom worden deze in het nieuwe stedelijke weefsel geïntegreerd en de door dwarsroutes versterkt. Deze dwarsroutes zijn onderdeel van een nieuwe campus structuur waar pleinen, plekken en verschillende routes bij elkaar komen.
Het ontwerp heeft zeven verschillende hoofdingrediënten, die zich op tegenwoordige en toekomstige bewoners van Blijdorp richten: Klimaat, onderwijs, werkgelegenheid, sport en beweging, recreatie, stedelijke verblijfsruimte en wonen. Al deze onderwerpen zijn binnen een nieuw compact stuk stad geïntegreerd. Door het herontwerpen van de bestaande blijdorpse lijnen: de Bentincklaan en de Statenweg, het introduceren van nieuwe Blijdorpse plekken, zoals collectieve binnentuinen en schoolpleinen.
Wij introduceren met het ontwerp een nieuw stedelijk systeem, waarmee Blijdorp een compacter en diverser stuk stad gaat worden. Waar mensen elkaar weer op ooghoogte kunnen ontmoeten.