Het is 5 voor 12 voor de visserij wereldwijd, de huidige vorm van visvangst in niet meer
duurzaam en rendabel. De sector heeft behoefte aan innovatie maar tijd en ruimte zal
moeten uitwijzen wat. Ook moet de urgentie aan de mens worden gebracht om bewustwording
te creëren want ingrepen ten behoeve van duurzaamheid zijn veelal schraal. De
oplossing is niet alleen inhoudelijk om problemen op te lossen, maar kan ook ruimtelijk
zijn.
Het oeuvre van Italiaans ontwerpcollectief Superstudio bevind zich op…
Het is 5 voor 12 voor de visserij wereldwijd, de huidige vorm van visvangst in niet meer
duurzaam en rendabel. De sector heeft behoefte aan innovatie maar tijd en ruimte zal
moeten uitwijzen wat. Ook moet de urgentie aan de mens worden gebracht om bewustwording
te creëren want ingrepen ten behoeve van duurzaamheid zijn veelal schraal. De
oplossing is niet alleen inhoudelijk om problemen op te lossen, maar kan ook ruimtelijk
zijn.
Het oeuvre van Italiaans ontwerpcollectief Superstudio bevind zich op het kruispunt
van architectuur, design, kunst en antropologie. Superstudio maakt op een ironische en
kritische manier gebruik van heersende consumptie- en productiemechanismen. Later
evolueerde die architectuur in de richting van ‘de dingen, het lichaam en de aarde’ en liet
ze uiteindelijk alle materialiteit achter zich. Wat overbleef was een symbolische dimensie
en eenwording met het leven. Op de afbeelding zie je het concept van de ‘continuous
monument’ waarbij het collectief ruimte obsessief inkaderde zodat men zich kon
bevrijden van heersende systematiek. Men noemt het ook wel ‘anti-architectuur’.
De Reede van Texel was een ankerplaats voor schepen aan de zuidoostkant van het
eiland wachtend op een gunstige wind om uit te zeilen. In tijden van nationale ‘bloei’ was
de plek iconisch vanwege de massaliteit van de schepen, in de toekomst is diezelfde plek
iconisch vanwege de massaliteit van het Texelse monument voor duurzame visserij.
Lees meer