Ons koopgedrag veranderd snel. De online verkoop neemt alsmaar toe en het aanbod aan producten ook. De vraag en afhankelijkheid van producten zal alleen maar blijven stijgen en zo ook de verwachtingen van de consument, die graag zo snel als mogelijk zijn product wil.
Om zich als haven veerkrachtig op te stellen ook richting een post fossiele periode moet de grote economische motor zich ook openstellen voor ontwikkelingen en problematiek…
Ons koopgedrag veranderd snel. De online verkoop neemt alsmaar toe en het aanbod aan producten ook. De vraag en afhankelijkheid van producten zal alleen maar blijven stijgen en zo ook de verwachtingen van de consument, die graag zo snel als mogelijk zijn product wil.
Om zich als haven veerkrachtig op te stellen ook richting een post fossiele periode moet de grote economische motor zich ook openstellen voor ontwikkelingen en problematiek van buitenaf. Vooral voor de stad Antwerpen.
Binnenstedelijke distributie staat onder druk. De vraag stijgt harder dan de capaciteit dat aankan. Veel verschillende logistieke bedrijven proberen hun klanten te bedienen om de vraag naar deze producten zoveel als mogelijk op te vangen. De binnenstad komt hiermee steeds meer in het geding vanwege de grote verkeersdrukte die als maar blijft toe nemen. Veel individuele stromen bereiken de binnenstad, gaan de adressen af en gaan terug naar het DC. En dit wordt keer op keer herhaald. Het is snel en in logistieke termen is het op het moment de meest efficiënte manier om de klant en consument te kunnen bedienen. Voor nu werkt het, maar het plafond qua capaciteit staat al onder druk, en daarmee ook de binnenstad.
De haven van Antwerpen is een complexe maar goed geoliede machine. Het is een organisatie die constant in ontwikkeling is en de perfecte efficiëntie altijd probeert na te streven. Ook met het oog op de dag van morgen en de ruimtelijke ontwikkeling daarvan. Het is een plek waar de grote stromen van de Global maar ook Local Logistics samen komen en zich weer opsplitsen naar andere globale en lokale stromen. Hierbij hoort ook de ‘’last-mile’’ stroom, de stroom naar de consument. De last-mile stroom richting stad Antwerpen is hierbij klein. Logisch, omdat de haven een op en overslag punt is.
Kan de multimodaliteit en efficiëntie van de haven niet bijdragen aan een efficiëntere toelevering van de stad Antwerpen? Hiermee kunnen grote en kleine logistieke stromen hun krachten bundelen in plaats van te concurreren!
De stadsnatie haakt aan op het scharnierpunt van grote naar kleine stromen, en specifiek de goederen die bestemd zijn voor Antwerpen.
Lees meer