Het Nederlandse klimaat wordt steeds warmer. Steden krijgen te maken met de grootste temperatuurstijging. De stad is warmer, maar ook hitte eilanden in de steden zijn een groot probleem. In extreme gevallen kan het temperatuurverschil tussen het buitengebied en de hitte eilanden tot wel 8 graden oplopen. Vooral de havens, zoals de Waalhaven, zorgen voor overwaaiende hitte. Deze hitte is gevaarlijk voor de kwetsbare mensen onder ons. Het is tijd om deze problematiek aan te…
Het Nederlandse klimaat wordt steeds warmer. Steden krijgen te maken met de grootste temperatuurstijging. De stad is warmer, maar ook hitte eilanden in de steden zijn een groot probleem. In extreme gevallen kan het temperatuurverschil tussen het buitengebied en de hitte eilanden tot wel 8 graden oplopen. Vooral de havens, zoals de Waalhaven, zorgen voor overwaaiende hitte. Deze hitte is gevaarlijk voor de kwetsbare mensen onder ons. Het is tijd om deze problematiek aan te pakken en van Rotterdam een fijne verblijf en woonplek te maken.
Om Rotterdam te koelen wordt er een verkoelend netwerk aangelegd die bestaat uit drie onderdelen. De bestaande groenstructuren, het vergroenen van stadsstraten en de aanleg van ventilerende aders door de stad. Deze aders vangen de zuid westen wind en lopen dwars door de bestaande wijken waardoor deze verkoelende aders krijgen. Deze opgave wordt gecombineerd met de verdichtingsopgave. Deze grootschalige ontwikkelingen bieden kans voor de aanleg van deze groene stadsaders.
Voordat deze stadsaders goed kunnen gaan werken is de transformatie van de Waalhaven van groot belang. Deze haven is een enorme warmtebron die bij de veelvoorkomende zuid westen wind warme lucht meevoert naar de stadswijken. Het opstellen van een robuust raamwerk voor dit gebied is van belang en biedt een grote kans voor Rotterdam.
De Rotterdamse havens zijn een van de grootste hittebronnen in de stad. Steeds meer havens, zoals de Waalhaven, hebben een transformatie opgave waardoor de kans zich voor doet om deze hitte te verminderen en de bestaande stad te koelen. Om deze kans te kunnen benutten is er een robuust raamwerk nodig.
Deze bestaat uit verschillende groenstructuren, verbindingen, parken en pleinen, plekken waar de toegankelijkheid van het water centraal staat en bouwvelden. Binnen dit raamwerk is een van de pieren verder uitgewerkt. Binnen de bouwvelden ontstaan er knusse en beschutte binnenruimtes. De parken en groenstructuren zijn zo ingericht dat er plekken zijn om uit te waaien en om beschutting te zoeken. Ten slotte is de toegankelijkheid van het water sterk verbeterd. Op de pier zijn er verschillende plekken te vinden waar de kade trapsgewijs af loopt. Het water is zowel toegankelijk met eb en vloed.