naar overzicht

Parkstad Zoetermeer

  • combi
  • 2019 / 2020
  • Tweede semester
  • docent: Bram van Ooijen, Katharina Hagg, JaapJan Berg en Liesbeth Levy
download project

Wat is de charme van Zoetermeer? In Nederland hebben we de Lichtstad Eindhoven, de Textielstad Tilburg, de Maasstad Rotterdam, etc.  Alleen, Wat is Zoetermeer? Hieruit is één ding duidelijk; Schijnbaar is er een gebrek aan geschiedenis of een aantrekkelijk verhaal waardoor een dergelijke charme of identiteit uit blijft. Echter heeft Zoetermeer als Nieuwstad wel degelijk een imago. De bijnamen die weleens voorkomen voor de stad zijn; ‘ZoeterMINDER’, ‘079’ en ‘The city that always sleeps’, allen…

Wat is de charme van Zoetermeer? In Nederland hebben we de Lichtstad Eindhoven, de Textielstad Tilburg, de Maasstad Rotterdam, etc.  Alleen, Wat is Zoetermeer? Hieruit is één ding duidelijk; Schijnbaar is er een gebrek aan geschiedenis of een aantrekkelijk verhaal waardoor een dergelijke charme of identiteit uit blijft. Echter heeft Zoetermeer als Nieuwstad wel degelijk een imago. De bijnamen die weleens voorkomen voor de stad zijn; ‘ZoeterMINDER’, ‘079’ en ‘The city that always sleeps’, allen niet geheel positief. Daarnaast zijn er ook namen zoals: ‘Sweet lake city’, ‘Zoetje’ en ‘Boterdorp’. Wellicht positievere namen, maar helaas totaal niet voelbaar in de stad. Het is een monotone stad die weinig diversiteit kent. Een zakelijke stad zonder ruimte voor intimiteit en romantiek. Een U(F)O (unidentified object) in het prachtige Groene Hart van de Randstad.



Zoetermeer is net zoals andere Nieuwe Steden het resultaat van de moderne stedenbouw. Het utopische alternatief voor de dichtbebouwde, overvolle, luide, ongezonde steden van daarvoor. Nieuw Stad zou juist een verlichting moeten zijn voor deze steden onder druk. Gebaseerd op statistieken en modellen die een vertegenwoordiging moeten zijn van de succesvolle stad. De link met de moederstad is met het openbaar vervoer georganiseerd, men woont in Zoetermeer en werkt in de ‘oude’ stad. De insteek is dan ook dat Zoetermeer bij uitstek een woonmilieu faciliteert. Ondanks het gunstige vestigingsklimaat zijn andere milieus (met name werkmilieus) later pas gestimuleerd. Deze beleidsmatige keuze is nog steeds zichtbaar in het monotone karakter van de stad.


‘De stad Zoetermeer heeft een monotoon karakter’.



De geschiedenis van Zoetermeer en de daaruit volgende identiteit zijn een resultaat van de geleefde stad tot nu toe. Dat het resultaat van de Nieuwe Stad niet geheel in lijn ligt met de stad waarover gedroomd werd wil niet zeggen dat deze ‘mislukt’ is. Er ontwikkelt zich wel degelijk een stad. Dit gebeurt nu al jaren organisch zoals dat ook bij veel oudere steden gebeurt is en het resultaat zal hier ook een geleefde stad zijn die piept en kraakt. Echter bevindt zich in dit spectrum ook de romantiek van het stedelijk leven.


‘De stad Zoetermeer is robuust en veerkrachtig’.


Deze stad is wel veerkrachtig, er is veel ruimte om het aanpassingsvermogen van de stad uit te nutten. Zeker in het antropoceen zal Zoetermeer een stad zijn waar zijn innovatiekracht en ruimte in de stad om dit toe te passen essentieel zijn. De ruim opgezette wijken met aanwezige groene vingers, royale waterstructuren en relatief nieuwe bouw zijn bij uitstek geschikt om de transitie door te maken. Wellicht is de bijnaam van de stad in deze thematiek te vinden. 


‘Parkstad Zoetermeer’.


De identiteit van hangt samen met zijn stedelijk ontwerp, parkstad met een hoge dichtheid. Men woont hier in het midden van het groen en heeft hiermee een sterke relatie. Deze identiteit moet bij verdere ontwikkelingen uitgebouwd worden. Het plan wat voor u ligt is een eerste die deze identiteit maximaliseert aan de stadsentree (Afrikaweg). Een groen tapijt wat wijkoverstijgend de groenstructuren van Meerzicht en Driemanspolder verbindt. Een entree met Structuralistische blokken (gebaseerd op woningcomplexen uit de experimentele woningbouw periode van Zoetermeer) in het groen met hoven voor collectieve invulling. Toekomstbestendig Parkstad Zoetermeer.


Lees meer

Onder constructie

De mobiele versie is nog onder constructie.
Bezoek de website op desktop.