In het hart van Zuidwijk voltrekt zich een combinatie van twee typologieën. Waar 150 jaar geleden polderland was, loop je nu een binnenplaats op van een school met een geitenboerderij. Het biedt het kind naast een conventioneel educatief programma ook een inkijk in het leven op de boerderij om te leren over de oorsprong van voedsel en de verantwoordelijkheid van…
In het hart van Zuidwijk voltrekt zich een combinatie van twee typologieën. Waar 150 jaar geleden polderland was, loop je nu een binnenplaats op van een school met een geitenboerderij. Het biedt het kind naast een conventioneel educatief programma ook een inkijk in het leven op de boerderij om te leren over de oorsprong van voedsel en de verantwoordelijkheid van eigendom. De drie gebouwen, bestaande uit houten constructies met ieder zijn eigen tijdelijkheid en materialiteit, bieden ruimte voor het lesgeven in zowel klassikaal verband als voor kleinere groepen in een werkplaats. Buiten de klaslokalen bevinden zich leerplekken om in stilte te werken met het zicht op de geiten in de binnenplaats. Naarmate de kinderen ouder worden groeit het verantwoordelijkheidsgevoel met de taken die ze toegewezen krijgen. De hoeve vult daarnaast het gat in de harten van de Zuidwijkers: ze krijgen hun wijkgebouw terug.
Maquettes zijn als gereedschap in verschillende schalen ingezet. Juist tijdens de thuiswerk- en studeer periode drong de behoefte aan tot fysiek maakwerk. Bewegend tussen stedenbouwkundige inpassing, gebouw niveau en constructie principe fungeert ieder model als onderzoek. Denken door te maken. De 1:20 modellen laten het kenmerkende voor de verschillende gebouwen tot op vrijwel detail niveau zien in zowel gebruik als in materialisatie en constructie. Terwijl de 1:50 maquette een overzicht geeft van de totale beleving van de hoeve. Het digitaliseren van elk materiaal werd dit semester belangrijker dan ooit. Hierdoor ontstond de inmenging van model, fotografie en digitale nabewerking tot het vormen van sfeerbeelden.
Lees meer