Uitbreiding Kunstmuseum Den Haag; Zichtlijnen als verbinder tussen Berlage en De Stijl
Toen Berlage het Kunstmuseum ontwierp wilde hij "museummoeheid" tegengaan. Met museummoeheid bedoelde Berlage dat door eentonigheid in het museum de interesse en concentratie van de bezoeker zou verslappen. Om dit te voorkomen zette hij een dwalende routing in en liet hij de museale ruimtes in grootte en hoogte van elkaar verschillen. Museummoeheid is naar mijn inziens nog steeds een relevant thema en daarmee interessant…
Uitbreiding Kunstmuseum Den Haag; Zichtlijnen als verbinder tussen Berlage en De Stijl
Toen Berlage het Kunstmuseum ontwierp wilde hij "museummoeheid" tegengaan. Met museummoeheid bedoelde Berlage dat door eentonigheid in het museum de interesse en concentratie van de bezoeker zou verslappen. Om dit te voorkomen zette hij een dwalende routing in en liet hij de museale ruimtes in grootte en hoogte van elkaar verschillen. Museummoeheid is naar mijn inziens nog steeds een relevant thema en daarmee interessant om mee te nemen in het nieuwe ontwerp. Waar Berlage de routing en het volume van de ruimte inzette om variatie te maken wil ik zichtlijnen inzetten. De zichtlijnen maken de museale ruimtes meer speels en ruimtelijk waardoor dit weer aansluiting vind bij de speelsheid van De Stijl. Overall thema voor de nieuwe uitbreiding is het zoeken naar aansluiting, waarbij zowel het bestaande Kunstmuseum van Berlage als de nieuwe uitbreiding hun eigen identiteit hebben.