VERLANGEN.
ZWEET, AIRCO’S EN SIRENE
STENEN MET ASFALT
DRUKTE
HAAST
IK MOET WEG
WEG UIT DIE STAD
WE DOEN ONS BEST
ALTHANS DAT IS WAT WE PROBEREN
ASFALT WORDT GRAS
DRUKTE STERFT WEG
GEROEZEMOES WORD RITSELEN
RATELEN VAN BOMEN
BOMEN OM ONS HEEN
EN PLANTEN
WE ZIJN BINNEN
OPGESLOKT
TRAPPEN DOEMEN OP
DALEN AF
NAAR WAAR?
NAAR HET HUIS?
VERDER MAAR WEER
WATER GLINSTERT
LOKT
TAPIJTEN LANGS OEVERS
IN DE VERTE EEN WITTE SCHIM
MET DAAROP EEN EXPLOSIE
VAN BOMEN
TOCH HET HUIS?
VERDER WEER
TOT DE SCHEMER
MET WITTE SCHIMMEN
OP ONS PAD
EN ‘T HUIS?
VERLANGEN.
ZWEET, AIRCO’S EN SIRENE
STENEN MET ASFALT
DRUKTE
HAAST
IK MOET WEG
WEG UIT DIE STAD
WE DOEN ONS BEST
ALTHANS DAT IS WAT WE PROBEREN
ASFALT WORDT GRAS
DRUKTE STERFT WEG
GEROEZEMOES WORD RITSELEN
RATELEN VAN BOMEN
BOMEN OM ONS HEEN
EN PLANTEN
WE ZIJN BINNEN
OPGESLOKT
TRAPPEN DOEMEN OP
DALEN AF
NAAR WAAR?
NAAR HET HUIS?
VERDER MAAR WEER
WATER GLINSTERT
LOKT
TAPIJTEN LANGS OEVERS
IN DE VERTE EEN WITTE SCHIM
MET DAAROP EEN EXPLOSIE
VAN BOMEN
TOCH HET HUIS?
VERDER WEER
TOT DE SCHEMER
MET WITTE SCHIMMEN
OP ONS PAD
EN ‘T HUIS?
Een landschapsontwerp voor het Jenisch Park te Hamburg. Een landgoed met een spierwit landhuis, het Jenisch Haus, ontworpen door K.F. Schinkel (rond 1850 gebouwd).
Ontworpen als een wandeling of dwaaltocht, die onbewust heel anders is dan veel reguliere parken, want onbewust gebeurd er van alles met zintuigen en waarnemingen, waarna het plan surrealistisch eindigt.
Een ontwerp dat het spanningsveld opzoekt van zaken prijsgeven-niet prijsgeven, verlangen, vergeten, verdwalen, verwarring. En dat met de bouwstenen van het landschap: bomen, planten, struiken, bloemen, etc.
Emoties worden geprikkeld door oa. geur, kleur, geluid, taktiliteit van de bouwstenen. Verder gaat het over de betekenis en relatie van architectuur in de natuur, wat is decor van wat, en wat is het toneel? Het plan is ontworpen zoals (ik/men) een huis zou ontwerpen, het park heeft kamers als een huis. Elk met hun eigen atmosferen en stemmingen.
Het project komt voort uit een fascinatie voor de architectuur van K.F. Schinkel, gedurende de studio lijkt deze fascinatie echter vergeten te worden en maakt het plaats voor de volgende fascinatie. Ook het ontwerpproces blijkt een dwaaltocht. Het ontwerp is in alle opzichten een reis van verbeelding.
Reisschets Villa d’ Este, Tivoli (ca. 1550)
Reisschets Villa d’ Este, Tivoli (ca. 1550)
Reisschets Villa d’ Este, Tivoli (ca. 1550)