naar overzicht

Vivaldi; Dé muzikale klassieke woonkamer dat leert en inspireert

  • Architectuur
  • 2018 / 2019
  • Vierde kwartaal
  • docent: Daniel Venneman (Woonpioniers), Nanna de Jong (nannabannana)
download project

Vivaldi fungeert als intermediair voor net afgestudeerde of talentvolle klassieke muzikanten om hun muzikale carrière verder op te bouwen. Een collectieve woonlocatie waarbij muzikanten zich kunnen exposeren en doorgroeien naar een zelfstandige professionele muzikant of muziekdocent.

Tegenwoordig wordt klassieke muziek als elitair gezien, kunnen muzikanten moeilijk een naam opbouwen, loopt het lerarentekort zorgwekkend op en wordt er op muziekonderwijs bezuinigd. Kinderen van de buurt worden nu beperkt in hun educatie,…

Vivaldi fungeert als intermediair voor net afgestudeerde of talentvolle klassieke muzikanten om hun muzikale carrière verder op te bouwen. Een collectieve woonlocatie waarbij muzikanten zich kunnen exposeren en doorgroeien naar een zelfstandige professionele muzikant of muziekdocent.

Tegenwoordig wordt klassieke muziek als elitair gezien, kunnen muzikanten moeilijk een naam opbouwen, loopt het lerarentekort zorgwekkend op en wordt er op muziekonderwijs bezuinigd. Kinderen van de buurt worden nu beperkt in hun educatie, terwijl dit juist in deze levensfase belangrijk is. Klassieke muziek zou zich hier perfect voor lenen. Vivaldi fungeert als collectief woonintermediair en biedt kansen voor net afgestudeerde en talentvolle klassieke muzikanten om hun muzikale carrière verder op te bouwen middels een klassieke muziekwoonkamer voor de buurt dat leert en inspireert.

 

Door de basisschool, de kinderdagopvang, de speelplaats, de buurt en de startende klassieke muzikanten te koppelen ontstaat er een hechte buurtsymbiose tussen muziekeducatie, collectief wonen, de buurt en het doorgroeien van de muzikanten. Het terugliggende woonprogramma voor muzikanten, met elk een eigen gekoppelde exposerende muziekstudio, zorgt voor dynamische interactie en ontmoeting onderling en met de buurt. De spanningsdoorkijk vanuit de straat door de plint, via het hart en het podium naar de open (speel)buitenruimte, komt ten gunste van de laagdrempeligheid. Door middel van vele doorkijkjes, exposerende plinten en de combinatie van zelfstandige en collectieve (buiten)schoolse (les)studio’s ontstaat er een synergie waarbij kinderen en de buurt zichtbaar, tastbaar en hoorbaar geïntroduceerd worden in de klassieke muziek.

ZIE OOK DE GEMAAKTE ANIMATIE! : VIVALDI

https://youtu.be/VW56FNZzY5g

Lees meer

Onder constructie

De mobiele versie is nog onder constructie.
Bezoek de website op desktop.