Het culturele centrum voor Atelier van Lieshout is ontworpen vanuit een hoekdetail. Een structuur van een ontdubbelde prefab betonstructuur is de basis voor het ontwerp. Er is zoveel mogelijk gewerkt met prefab betonnen elementen, aangeheeld met Polycarbonaat, blauwstaal en glas. De strak vormgegeven gevel is ingevuld met een bijna ornementale stuctuur.
Het culturele centrum voor Atelier van Lieshout is ontworpen vanuit een hoekdetail. Een structuur van een ontdubbelde prefab betonstructuur is de basis voor het ontwerp. Er is zoveel mogelijk gewerkt met prefab betonnen elementen, aangeheeld met Polycarbonaat, blauwstaal en glas. De strak vormgegeven gevel is ingevuld met een bijna ornementale stuctuur.
De basis ligt in de eerste drie beelden. Het eerste beeld is de Statistocrat lamp van Joep van Lieshout in samenwerking met Moooi. Hierin duidelijk zichtbaar is hoe het systeem werkt, zonder daarbij zijn schoonheid te verliezen.
Het tweede beeld is een structuur van prefab beton. In dit geval afkomstig uit de gids van betonfabrikant Ergon. Deze structuren zijn duidelijk leesbaar en begrijpelijk. Daarnaast zijn het strak vormgegeven elementen die verschillende functies kunnen dienen.
Het derde en laatste beeld van de inspiratiereeks is een foto uit van de Kathedraal uit het atelier van Joep van Lieshout. Specifiek dit beeld voor het interieur van deze ruimte. De dramatische hoogte en het sterk industrieel karakter geeft kracht aan de functie die de ruimte op dat moment heeft.
Ik wil dat de structuur leesbaar blijft en een vorm kan aannemen die voor iedere functie in het gebouw van toepassing is. Zo is de ontdubbeling van de structuur ontstaan. Kolommen, liggers, dakplaten en vloerdelen maken de hoofdstructuur van het gebouw.
Het totale gebouw een strak geheel wat de wereld van Joep herbergt. Via een smalle doorgang wordt een binnentuin betreden die het middelpunt van deze wereld is. Vanuit deze binnentuin zijn alle functies toegankelijk.
De gevel moest een vorm van transparantie hebben zodat er vanuit de binnentuin zicht is op alle ruimten. Voor het interieur van het museum echter wilde ik de focus meer op de kunststukken hebben. Zodoende is de gevel een afwisseling van glas en polycarbonaat.