De steden van tegenwoordig zijn allemaal volgebouwd met bouwblokken en brede straten. De auto neemt een grote hoeveelheid ruimte in beslag. Overal om je heen razen de auto's aan je voorbij. Dan heb je nog de fietser die zich door het autoverkeer heen wurgt, de voetgangers probeert te ontwijken. Dit is de stad waarin we nu leven.
De Tunisstraße in Keulen en de Blaak in Rotterdam zijn voorbeelden van typische straten die gedomineerd worden door de…
De steden van tegenwoordig zijn allemaal volgebouwd met bouwblokken en brede straten. De auto neemt een grote hoeveelheid ruimte in beslag. Overal om je heen razen de auto's aan je voorbij. Dan heb je nog de fietser die zich door het autoverkeer heen wurgt, de voetgangers probeert te ontwijken. Dit is de stad waarin we nu leven.
De Tunisstraße in Keulen en de Blaak in Rotterdam zijn voorbeelden van typische straten die gedomineerd worden door de auto.
Ruimte voor de voetganger ontstaat door het knijpen van het straatprofiel. Door de drukte in de hoofdstraten, moet er rustruimte beschikbaar zijn om dit te completeren. Door het gedeeltelijk slopen van bouwblokken, worden er condities geschept voor het creëren van rustpleinen. Het is belangrijk om goed na te denken over wat het onderbelichte aspect, de plint, voor belangrijke functies kan hebben. Deze verbindt namelijk de straat met het gebouw, het gebouw met het plein. De voetganger ziet immers 'the city on eye-level'.
Werkmethodiek: lijntekening Z/W