Steeds meer gebouwen maken gebruik van de huidige technieken om de constructie te verstoppen achter een schil die een ander constructie doet veronderstellen. Er wordt een uitstraling aan het gebouw gegeven welke in dit materiaal helemaal niet zo gebouwd had kunnen worden. Hierdoor ben ik gaan twijfelen aan de authenticiteit van architectuur van gebouwen en vandaar de volgende vraag.
Wanneer is een ontwerp authentiek?
Om hier achter te komen is het nodig om te weten wat authenticiteit…
Steeds meer gebouwen maken gebruik van de huidige technieken om de constructie te verstoppen achter een schil die een ander constructie doet veronderstellen. Er wordt een uitstraling aan het gebouw gegeven welke in dit materiaal helemaal niet zo gebouwd had kunnen worden. Hierdoor ben ik gaan twijfelen aan de authenticiteit van architectuur van gebouwen en vandaar de volgende vraag.
Wanneer is een ontwerp authentiek?
Om hier achter te komen is het nodig om te weten wat authenticiteit in de architectuur inhoud. Er zijn aan aantal verschillende thema’s waarbinnen een ontwerp authentiek kan zijn zoals bijvoorbeeld in de geschiedenis, de locatie, in het gebruik of constructief.
Hoe alleen al om te gaan met de constructie binnen de architectuur geeft veel verschillende invalshoeken om te kijken naar de integraliteit van de constructie als onderdeel van de architectuur.
Mijn ontwerp van “Het Cultuurgebouw” is in het onderzoek naar authenticiteit ook een experiment om ontwerpend te onderzoeken wat er voor nodig is om een authentiek ontwerp te maken. Waar moeten er concessies gedaan worden en waar wordt er duidelijk hoeveel impact de authenticiteit heeft op de architectuur.
Lees meer