naar overzicht

Parc-atelier “Le Citroën”

  • Architectuur
  • 2017 / 2018
  • Tweede semester
  • docent: Bart Hollanders (Eagles of Architecture), Daniella Baumann
download project

Brussel krijgt een nieuw museum voor hedendaagse kunst. Het is, na Metz en Malaga, de derde dependance van Centre Pompidou; dit Parijse museum zal kunst uit zijn collectie van 120.000 werken en expertise leveren. De dependance wordt gevestigd in de iconische Citroëngarage in het centrum langs het kanaal. De officiële opening is in 2020, maar de eerste tentoonstelling zal al in 2018 worden gehouden. De Brusselse bouwmeester Kristiaan Borret heeft een ambitieuze ontwerpwedstrijd uitgeschreven voor…

Brussel krijgt een nieuw museum voor hedendaagse kunst. Het is, na Metz en Malaga, de derde dependance van Centre Pompidou; dit Parijse museum zal kunst uit zijn collectie van 120.000 werken en expertise leveren. De dependance wordt gevestigd in de iconische Citroëngarage in het centrum langs het kanaal. De officiële opening is in 2020, maar de eerste tentoonstelling zal al in 2018 worden gehouden. De Brusselse bouwmeester Kristiaan Borret heeft een ambitieuze ontwerpwedstrijd uitgeschreven voor de transformatie van de oude garage naar een hedendaagse kunsttempel. Zijn ambitie reikt echter verder; hij wil in het gebouw ook verschillende publieke ruimtes introduceren en zo de stad een open en toegankelijke plek van cultuur bieden. Het ontwerp van: Park atlier “Le Citroën” is gebaseerd op Parc la Villette, waarbij de uitgangspunten van een grid met folly's is gebruikt. Het grid is gebaseerd op de “space syntax theory” van Bill Hillier. Het algemene idee is dat ruimtes kunnen worden opgesplitst in componenten, geanalyseerd als keuzekanalen en vervolgens worden weergegeven als kaarten en grafieken die de relatieve connectiviteit en integratie van die ruimtes beschrijven. De drie populairste manieren om een netwerk te analyseren zijn Integratie, Keuze en Diepte-afstand. De folly’s zijn geïnspireerd op de toegangs voorzieningen van het Brussels kanaal. Deze toegangs voorzieningen Zijn ontworpen uit staal met daarin netten ter val- en inbraakbeveiliging. Deze combinatie heeft een grid tot stand gebracht dat door de werkplaats is verspreid. Op de kruisingen van dit grid zijn de folly’s geplaatst die de voornamelijke functie hebben van verticale verplaatsing.

Lees meer

Onder constructie

De mobiele versie is nog onder constructie.
Bezoek de website op desktop.