'Canal of the carfree pentagon' is een visie op de centrale lanen in de vijfhoekige binnenstad van Brussel. Het voorstel van een autovrije vijfhoek is een reactie op de roep van bewoners om leefbaarheid in de stad, waar de huidige autovrije Boulevard Anspach slechts een lokaal en vooral op de toeristen toegespitst antwoord was.
De positie van de centrale lanen in de 'carfree pentagon' maakt ze tot een van de twee belangrijke aan- en afvoerkanalen van…
'Canal of the carfree pentagon' is een visie op de centrale lanen in de vijfhoekige binnenstad van Brussel. Het voorstel van een autovrije vijfhoek is een reactie op de roep van bewoners om leefbaarheid in de stad, waar de huidige autovrije Boulevard Anspach slechts een lokaal en vooral op de toeristen toegespitst antwoord was.
De positie van de centrale lanen in de 'carfree pentagon' maakt ze tot een van de twee belangrijke aan- en afvoerkanalen van de stad. De introductie van een cargotram met daaraan gekoppeld enkele afhaaldepots is daarin een belangrijke speler. Deze maakt bovendien het belang van deze boulevard op een levendige, stedelijke en historische manier zichtbaar. Ook de fietser krijgt als frisse vervanger van de auto ruim baan.
Het fijnmazige en nog steeds uitbreidende OV-netwerk in Brussel in combinatie met de ruimte en leefbaarheid die de autoban oplevert, maakt uiteindelijk nieuwe woningbouw tot een aantrekkelijke mogelijkheid voor de toekomst van de Vijfhoek.
Lees meer