Brussel krijgt een nieuw museum: ‘Kanal‘, een dependance van Centre Pompidou. De bestaande Citroën garage wordt getransformeerd tot een museum. Ieder kunstwerk dient op haar eigen manier tentoongesteld te worden. Het creëren van kleinere ruimtes in een grotere ruimte, met ieder haar eigen afmetingen en lichtinval, maakt dit mogelijk. Iedere ruimte is georiënteerd op een manier die de meest optimale lichtinval toelaat voor het kunstwerk dat in die ruimte word tentoongesteld. Met respect voor het…
Brussel krijgt een nieuw museum: ‘Kanal‘, een dependance van Centre Pompidou. De bestaande Citroën garage wordt getransformeerd tot een museum. Ieder kunstwerk dient op haar eigen manier tentoongesteld te worden. Het creëren van kleinere ruimtes in een grotere ruimte, met ieder haar eigen afmetingen en lichtinval, maakt dit mogelijk. Iedere ruimte is georiënteerd op een manier die de meest optimale lichtinval toelaat voor het kunstwerk dat in die ruimte word tentoongesteld. Met respect voor het bestaande gaan de ruimtes een relatie aan met de (bestaande) constructie en het grid.
De bezoeker loopt door de aaneengeschakelde ruimtes heen die steeds donkerder worden, zodat het oog kan wennen aan de lichtintensiteit die steeds meer afneemt.
Het ontwerp kan in worden gezet als een (repeterend) element in het hele gebouw om meerdere exposities te houden.
Lees meerWerkmethodiek: maquette